Mac-brukere mer kreative og nysgjerrige

Mennesker som velger Apples dataplattform tror gjerne at de tilhører et mer kulturvennlig og urbant segment enn gjennomsnittet. En ny undersøkelse gir dem på langt vei rett.



Ifølge merkevareselskapet Mindset Media faller mennesker som kjøper datamaskiner fra Apple inn i personlighetskategorien «Openness 5», som betyr at de er mer liberale (i amerikansk betydning, altså det motsatte av konservativ), mindre beskjedne og mer sikre på sin egen overlegenhet, enn den øvrige befolkningen.

Mennesker i denne kategorien har en tendens til å søke fruktbare, varierte og nye opplevelser, og de mener at utviklingen av forestillingsevnen og intellektuell nysgjerrighet er faktorer som er like viktige som mer basale og pragmatisk begrunnede anstrengelser.

Undersøkelsen er gjort blant Nielsen Onlines Mac-panel, og baserer seg på svar fra 7.500 deltakere, ifølge PC World.

Intet nytt Dette var vi stort sett klar over fra før. Apple har et langt og trofast forhold til verdens yrkeskreative, og da særlig de som driver med art direction, design eller musikk. Jobber man i reklamebyrå, sitter man på Mac (bortsett fra de BI-utdannede). I tillegg har Apple en meget bevisst forhold til design, funksjonalitet og brukervennlighet, noe som tiltaler dette estetisk bevisste segmentet. Folk som er opptatt av merkevarer, sogner også ofte til Apple, da «PC» refererer til en dataarkitektur, mens Mac er en under-merkevare av den ytterst sterke Apple-merkevaren.