Nytt bartefremstøt

Den amerikanske kampanjen «Got Milk» satser i år på å nå et nytt, men bredt publikum de som ønsker å gå ned i vekt. Med på laget stiller skuespiller Glenn Close.

Det er den amerikanske meieri-industrien som står bak melkebartkampanjene som nå er inne i sitt tiende år, og som ifølge Ad Age klarte å snu trenden der stadig færre drakk melk. Likevel er det fortsatt en kamp å få for eksempel ungdom til å velge melk fremfor andre leskedrikker. I årets fremstøt er det særlig kvinner og latinamerikanere som er i målgruppa, og budskapet som forkynnes er at melk hjelper deg til å gå ned i vekt – og holde deg der.

Ifølge representanter fra meieri-industrien er kvinnene en naturlig målgruppe fordi de fortsatt i stor grad bestemmer hva som skal kjøpes inn av matvarer til husholdningen. Kampanjen ønsker også å nå ut til latinamerikanerne, en gruppe som nå utgjør femten prosent av den amerikanske befolkingen, og som ifølge statistikken har en tendens til være overvektige.

I år oppfordres publkum til å avgi et «vektløfte» med melkeforpliktelser, der målet er å finne en sunn idealvekt fremfor å ty til de mange tvilsomme vidunderkurene som finnes. Likefullt er det fortsatt omstridt hvorvidt magre melkeprodukter har en gunstig effekt på de som ønser å gå ned i vekt.

Besøk nettsiden «Why Milk?» her.

Kampanjen er utarbeidet av Lowe, New York og Weber Shandwick Worldwide, Chicago.