Faldbakken bak politi-kampanje

Stefan Faldbakken, som regisserte politispillefilmen «Uro», regisserer filmen som skal vise hvorfor politiet fortjener høyere lønn.

En gjennomsnittlig politimann tjener ifølge reklamekampanjen 310.000 kroner i året etter ti år i tjeneste, og dette mener politiet selv er «skammelig lavt». Derfor skal Politiets Fellesforbund bruke fem millioner kroner av medlemmenes egne penger på å prøve å få politikerne til å forstå at de fortjener bedre. Det er de villige til å risikere sitt gode navn og rykte for.

– Tillitskontoen er i utgangspunktet høy, men dette er risikosport. Politiet er en lojal yrkesgruppe som alltid stiller opp og har lavt sykefravær. Nå er begeret fullt, sier leder for de 11.500 politifolkene som er tilsluttet Politiets Fellesforbund, Arne Johannesen, til Dagens Næringsliv.

7 byråer
Reklamebyrået Ludens fikk jobben med å lage kampanjen, i konkurranse med sju andre byråer. Stefan Faldbakken, som regisserte politispillefilmen «Uro», regisserer kampanjen. Politifolk fra 450 norske politistasjoner rundt om i landet har vært involvert i arbeidet med å skape ideer til reklamefilmene, som skal vises på kino og internett.
– Jeg tviler på at det noen gang tidligere har vært så mange involvert i en utarbeidelse av en kampanje, sier Ludens-sjef Tor Bertheussen.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.