Gorillasuksess

Selv om den populære reklamefilmen med Cadbury-gorillaen har fint lite med produktet å gjøre, har salget av Cadburys melkesjokolade tatt helt av.

8843 be97d original

Det er en inngrodd sannhet at reklamen først og fremst må kommunisere produktet, for å ha noen som helst sjans til å slå gjennom i folks bevissthet.

Det ga åpenbart reklamebyrået Fallon blaffen i, da de dresset opp en mann i gorilladrakt og lot ham dundre løs på et trommesett etter tonene av Phil Collins' «In The Air Tonight».

Omdømmeproblemer Effekten av kampanjen var at salget økte med 9 prosent, målt fra da den kom på lufta i september. Også Cadburys markedsandel i melkesjokolademarkedet økte i den grad at selskapet kom til hektene igjen, etter en vanskelig periode der oppsigelser var det neste logiske tiltak.

For et år siden var nemlig virkeligheten dyster i selskapet. Cadbury's merkevare var hanglende etter en lei salmonella-skandale og påfølgende bot. Men så skjedde det noe merkelig: Markedsdirektør Phil Rumbol og reklamebyrået Fallon foreslo å lage den sanseløse Gorilla-filmen. Og toppsjefen i selskapet, presset fra alle kanter, sa umiddelbart ja.

Skjønte ikke bæret Han innrømmer åpent at han ikke skjønte bæret av filmen.
– Jeg er 55 år gammel, og er skapt for en annen reklametid. Men jeg stolte på de unge og dyktige folkene som kom til meg med ideen, sier administrerende direktør Todd Stitzer, til The Guardian.

Reklamefilmen har oppnådd status som den mest sette på YouTube noensinne, og nettstedet er også proppet med parodier og amatørversjoner av filmen.

Internt i bedriften ble filmen brukt til å bygge opp selvfølelsen igjen. Blant annet fikk hver ansatt utdelt et spesiallaget sett med trommestikker.
– Den hadde et forbløffende utslag på markedet, men har også internt hjulpet oss enormt. Nå går folk mer rakrygget her, og de tillater seg å ha det mer gøy, sier Stitzer til The Guardian.