Nedtelling til Gullblyanten: André Koot

KF nyheter fortsetter nedtellingen til den store kvelden og har denne gangen snakket med André Koot, AD i SMFB.

KF nyheter har denne gang snakket med André Koot, AD i SMFB. Han synes det er stas med diplomvinnere på scenen og er for alt som er ryddig.

Hvorfor trenger den kreative bransjen en konkurranse som Gullblyanten?
– Den handler om å fremheve gode ideer og ikke minst utformingen av dem. To sider av faget vårt som ikke så lett lar seg måle, men som behøver diskusjon. Gullblyanten er slik sett en ypperlig anledning til å gjøre opp status, samt la seg inspirere. Dessuten trenger alle bransjer litt glam og faenskap.



Hva står frem som mest og minst minneverdig av egne Gullblyanten-opplevelser?
– Mest minneverdig må vel være Shnel & Melnychucks første gull fra 2004. Minst minneverdig er en lang takketale i Oslo Spektrum for en del år siden.

I fjor fikk ikke diplom-vinnerne gå opp på scenen for å ta i mot prisen. I år er de ønsket velkommen tilbake i rampelyset. En kommentar?

– Velkommen tilbake. Jeg synes det er på sin plass når vi først er samlet til feiring av egen innsats. Diplom i Gullblyanten betyr at du har begått en framifrå jobb, og det bør gjøres stas på.

Nytt av året er at kampanjekategorien deles opp i to: En for enmediale kampanjer og en kategori for flermediale kampanjer. Tror du dette er et smart trekk?

– Ja. Jeg er for. Ryddig.

Hvilke jobber tror du har størst vinnersjanser, og har du selv noen personlige favoritter?
– Det er en del solide jobber å ta av. Vi har blant annet sett noen fine filmer. Hydro er definitivt med i den beregningen, og de fortjener å vinne noe. Ellers burde jeg ha brukt mer tid på dette spørsmålet, slik at svaret ble bedre.

Hvem, hvis noen, fortjener årets Ærespris?
– Man skal generelt ikke være alt for rundhåndet med ærespriser synes jeg. Den kan godt få hvile en gang i mellom. Når det er sagt, håper jeg den går til noen som har gitt jernet for innovativ, minneverdig og feit reklame over lang tid.