Omtrent som i fjor

Kategoriene AD, Tekst, Samfunnsinfo og Utendørs øker i Gullblyanten, mens de andre stort sett går ned. Alt i alt opplever konkurransen en liten økning i antall arbeider.



I fjor hadde Gullblyantan 915 påmeldte arbeider, mens årets fangst landet på 920. Det til tross for at noen av de mest prestisjetunge kategoriene opplever en markert nedgang.

Eksempelvis har Reklamefilm-kategorien gått ned med ni filmer, mens Interaktiv går ned med 19 arbeider. Til sammen er det påmeldt 86 filmer og 79 interaktive arbeider.

Samtidig har de to nye kategoriene som i 2004 sprang ut av håndverkskategorien, Art Direction og Tekst, opplevd en markert økning, med henholdsvis 23 og 17 arbeider, til sammen helholdsvis 95 og 51 arbeider. Også Samfunn og Utendørs opplever økning, med 16 arbeider (55) og 10 (60).

Færre Elever
Elevarbeidene ligger på omtrent samme nivå som i fjor, men sammenliknet med tallene fra 2003 og 2004 er fallet dramatisk. Dengang var det henholdsvis 85 og 84 arbeider i kategorien, mens den i dag er mer enn halvert med sine 41 arbeider. Det skal dog sies at rekrutteringsfabrikken Westerdals School of Communication tilbyr en annen og langt bredere utdanning i dag enn på begynnelsen av 2000-tallet.

Også reklamefilmkategorien har gått merkbart ned fra begynnelsen av tiåret; I 2002 var det 112 påmeldt, 26 flere enn i år.

Kampanje-kategorien har falt på samme vis; i 2003 var det påmeldt 155 arbeider, mens tallet påmeldte i Gullblyanten 2007 er 106.

Kitchen, DDB, Try, McCann og SMFB er byråene med flest arbeider i konkurransen.

Juryeringen i Gullblyanten foregår 15.-17. januar, mens selve festkvelden går av stabelen 7. mars.