Opp og fram

Reklamemarkedet økte med 6,6 prosent i fjor. Ikke overraskende ble annonsering på internett den store vinneren.

Instiuttet for reklame og mediestatistikk, IRM, la i dag fram tallene for Norsk reklamestatistikk 2007. Alt i alt økte reklamemarkedet med 6,6 prosent, selv om det fjerde og siste kvartalet i fjor ble noe svakere enn de foregående.

Stort på internett
Den aller største vinneren ble internettannonseringen, som med en vekst på 32 prosent nå er den tredje største mediekanalen.

Daglig leder i IRM, Elizabeth Trotzig, forteller at ifølge en prognose gjort for det svenske markedet vil det være naturlig å anta at veksten for internettannonsering kommer til å fortsette i år også. Til tross for at veksten trolig flater ut noe.

Vinnere og tapere Mediet med størst tilbakegang er katalogene og annen adressert reklame. For kataloger er nedgangen på hele 23 prosent. For DM holder tallene seg stabile med en oppgang på 0,1 prosent siden i fjor.

Det største mediet av dem alle er fremdels dagspressen, som ligger godt plassert på toppen med en andel på 38.9 prosent.

Alt i alt ble det i fjor omsatt for 18,5 milliarder kroner i reklamemarkedet. Det er en økning av reklameinvesteringene med 1,1 milliard kroner. Ikke verst.