Slik skal Finn hjelpe Sesam

Fra og med i dag vil Sesam og Finn samarbeide om utviklingen av tjenester. Bakgrunnen for alliansen er Sesams trange fødsel.



Ifølge Schibsted er hensikten med samarbeidet «å utnytte synergieffektene for annonsørene og øke trafikken for begge selskapene».

– Det er en sunn og positiv utvikling at to sterke aktører sammen løfter seg i det norske markedet. Ved å utnytte synergien mellom Sesam og Finns tjenester regner vi med at Sesam vil få betydelig økt trafikk, sier Terje Seljeseth, administrerende direktør i Finn.no.

Tøff start for Sesam Schibsted søk skriver i en pressemelding at «med over 470.000 unike brukere hver uke er Sesam en viktig utfordrer i det norske søkemarkedet, og nå skjerpes også konkurransen i katalogmarkedet. Det er produkter som kart og bedriftssøk som vil stå i fokus ved første integrering mot Finn».

Bakgrunnen for samarbeidet er imidlertid en tøff snuoperasjon i Schibsted søk de siste månedene. Prestisjesatsingen Sesam lyktes ikke med å utfordre mektige Google, og trafikktallene var godt under forventningene i mediekonsernet. Sesams elendige inntreden i den norske medietaper påførte Schibsted tap på flere 100 millioner kroner.

Integrering og samkjøringen mellom Schibsted-selskapene Sesam og Finn er derfor et resultat av den nye eierstrukturen for Schibsted Søk. Fra årsskiftet ble Finn.no ny hovedeier med 55 prosent eierandel, og VG eier den resterende andelen på 45 prosent. Aftenposten har eierandel på 25 prosent i salgsselskapet Sesam Media as.

Slik integreres Sesam
Integreringen vil blant annet innebære følgende for Sesam:

* Sesam får betydelig plass på forsiden av Finn.

* Sesam får integrering på Finn Eiendom og Finn Bil.

* Sesams annonsører vil bli tilgjengelige fra omlag 30 millioner sidevisninger hver uke.

* Justeringer i designet på Sesam Katalog. Tjenesten skifter blant annet farge til blå for å sikre tettere kobling mot ny hovedeier

– Å koble de to tjenestene vil gi brukerne enda bedre mulighet til å finne det han er ute etter – raskt, enkelt og oversiktelig, sier Sesam-sjef Arild Nilsen. Parallelt med FINN-integrasjonene, er vi i gang med spennende produktløp sammen med våre øvrige eiere VG og Aftenposten.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.