Young Creatives blir Young Lions

Den Cannes-relaterte reklamekonkurransen for unge kreatører bytter navn til Young Lions. I tillegg introduseres det en ny mediekategori i konkurransen.



Young Creatives har alltid vært en del av Cannes Lions, og navnebyttet foretas nettopp fordi arrangørene ønsker å knytte konkurransen semantisk tettere opp mot festivalen. Konkurransen er åpen for alle kreatører under 28 år.
Team fra BI? Den nye mediekategorien åpner også for at andre enn rent kreative får delta. I praksis vil det si at også markedsføringsstudenter kan delta i kategorien. De øvrige kategoriene er print, film og cyber.
– Mediekategorien innebærer at konkurransen også omfatter mediebyråer med strateger og plannere. Cannes Lions vil nå mediebyåer på en mer effektiv måte enn tidligere, sier Mårten Larsson, prosjektleder for Young Lions hos Sveriges Reklameförbund, til Dagens Media.

I fjor konkurrerte i overkant av 100 team i den svenske utvelgelsen om å delta i Cannes, melder DM. Den norske fremgangsmåten de siste årene har vært at vinnerne i Gullblyantens elevkategori blir sendt til Cannes, en praksis som har høstet kritikk for å svekke Norges vinnersjanser.
Den norske utvelgelsen foretas fra og med i år av kinoreklamedistributøren Capa, som er Cannes Lions' offisielle representant i Norge.

Norge har i konkurransen hevdet seg med gull i 1995, sølv i 2000 (begge i printkategorien) og sølv i cyber-delen av konkurransen i 2006.