Her er gullvinnerne!

14 jobber mottok gull i fredagens prisutdeling på Oslo Kongressenter. Til sammen ble det delt ut 97 priser. Kitchen og McCann var kveldens største prissankere i Gullblyanten.

Med Kitchens 4 gull, 3 sølv og 11 diplomer og McCanns 3 gull, 5 sølv og 12 diplomer ligger det muligens an til nok en kontrovers om hvordan Kreativt Forum regner ut den offisielle premiestatistikken. Men på selve kvelden var det kun lutter glede å skue hos medarbeiderne i de to byråene.

I alt ble det påmeldt 925 arbeider i årets konkurranse, 15 mer enn i fjor. Det resulterte i 97 priser, fordelt på 14 gull, 18 sølv og 65 diplomer. Det er langt færre sølv og en tilsvarende porsjon ekstra diplomer enn i fjor, noe som kan indikere at de forskjellige juryene har vært noe gjerrigere på godsakene denne gangen.

Disse vant gull:

Annen reklame Kitchen reklamebyrå vant kategorien med sin antisnikekampanje for Oslo Sporveier. Teamet bak er tekstforfatter Thomas Askim, AD Eirik Stensrud, AD-assistent Ingvild Selliaas, konsulent Bjørn Polmar prosjektleder Mette Løland og illustratør Christian «Coderock» Hovden Bloom.

Annonser I fjor var det en liten annonsør som tok det gjeve gullet i annonse-kategorien, nemlig det tradisjonsrike meieriet Den blinde ku. I år var det på ingen måte no' smågutt på annonsemarkedet som vant: Det var Try Reklamebyrås annonse for Volkswagen Golf GTI (Harald A. Møller) som tok med seg gulltroféet. Team på jobben er tekstforfatter Petter Bryde, AD Thorbjørn Ruud/ Eva Grefstad Knudsen, AD-assistent Jørgen Ødegaarden, konsulent Morten Polmar, prosjektleder Cathrine Wennersten og fotograf Ole Musken.

Art direction
Kitchens arbeid for Djuice har sanket priser i fleng på Gullblyanten tidligere. Så også i år. Denne gangen vant byrået for to filmer i «Belik»-kampanjen; «Djuicefirends» og Djuicezero». Team på jobben er tekstforfatter Christian Hygen med et art direction-team bestående av Eirik Stensrud og AD-assistent Christian Braathen. Yvonne Waage og Rune Roalsvig er konsulenter og Malin Oredsson er prosjektleder. Byråprodusent: Caroline Werring Otnes. Produksjon/regi: Acne.

Boards/plakater I kategorien for reklamearbeider som henger på vegg var det Bates United som tok den store kaka med et innendørsboard for Telenor «Ute», plassert på Gardermoen. Kreativt team er tekstforfatter Per Kristian «PK» Halvorsen, tekstforfatter Øyvind Waage, AD Vidar Singh, AD-assistent Glen Eric Kolva, konsulent Roy Erik Hansen, prosjektleder Christina Hänninen og fotograf Morten Borgestad.

DM I avdeling for direktemarkedsføring var det intet byrå som tok prisen. Derimot var det McCann-teamet Pål Høyer-Andreassen og Magnus Høgberg Hansen som vant det gjeve gullet. Kampanjen er for Kristiansand Folkebibliotek og ble skapt da de to jobbet i kristiandsandsbyrået Recommended.

Elevarbeid
Her fikk to team samme poengsum, og de deler følgelig prisen: Team 1: Jonas Grønnern, Ulrik Waagsether, Simen Volan Berg, Ole Peder Henriksen, Lars-Kristian Harveg og Christian Lauritzen, for en annonsekampanje for Rustelefonen. Team 2: Ulrik Solum Waagsether, Sindre Veseth Foss og Audun S. Bratrud for en annonskampanje for Newmanss Own bokstavkjeks. (I elevkategorien deles det ikke ut gull, men en sjekk. I dette tilfellet delt i to.)

Film Årets filmkategori var kanskje den tyngste vi har sett på denne siden av 2000-tallet, med slående sterke diplomvinnere som for eksempel Trys Keno-kampanje, SMFBs Kvikklunch-film og McCanns julefilm for NSB. Likevel var den minste av årets overraskelser i Gullblyanten 2007 at DDB Oslos virale mesterverk «Tog» for Hydro vant. Her er det mange folk som har vært med: Tekstforfatter Torbjørn Kvien Madsen, AD Martin R. Thorsen, konsulent Atle Skageng, prosjektleder Mirka Härkönen, produksjonsselskap Motion Blur, produsent Richard Patterson, regissør Roenberg og filmfotograf Gaute Gunnari. Lyd er skrudd av The Chimney Pot v/ Baard Haugan Ingebretsen mens Ove Kenneth Nilsen sto for klipp. SFX er gjort av svenske Fido mens byråprodusent er Cyril Boije.

Grafisk design Denne kategorien vant Scandinavian Design Group for sin Logo-design til NRK Super. Disse sto bak: Konsulent Jens Bonesmo, prosjektleder Hanne Rognstad, designer Camilla Hansteen og Christian Schnitler. Grafisk design promo stor: Hilde Jørgenvåg og Racecar. Produksjonsselskap er det trehodede NRK/Qvisten/Racecar. Lydmiks er av Kjetil Hansen, og Lars Kilevold skrev musikken.

Interaktive medier annonser
I denne etter hvert ganske så høythengende kategorien var det McCann interaktiv som vant. Internettreklame for Get «Best i test» var det som fenget juryen mest i år. Teamet besto av Daniel Wahlgren og Jakob Nielsen, AD-assistent Kathrine Slapgård, konsulentene Terje Banken og Marius Zachariasen og prosjektleder Liv Murphy.

Interaktive medier kampanjesider McCanns kampanje for kartsøket til Eniro Norge var jobben som slo alle andre hva gjelder cyberspace-kommunikasjon. Daniel Wahlgren og Jacob Nielsen deler som vanlig på AD/tekst-ansvaret, mens konsulent Marius Zachariasen, prosjektleder Tone Bøygard /Heidi Holmen sto for resten. Produksjonsselskap er Love Film, med Petter Tangmyr på regi.

Kampanje enkeltmedie Dinamo-parhestene Odd Einar Hennøy og Jan Cato Tangen tok storeslem i kampanjekategorien for enkeltarbeider, i form av  fengende radioreklame for produktet «Fotball på mobilen» for Telenor. Øvrig team er konsulent Anders von Krogh og prosjektleder Nina R. Buskoven. Produksjonsselskap er Sagveien Resort med regissør Jonas Torgersen, mens Torstein Tanum Morstad sto for lyden.

Kampanje flermedie Årets beste flermediale kampanje gikk til de allerede tungt prisete framstøtene for Solo Super, signert McCanns Tore Woll og Erlend Kloumann Høiner. Adskillige andre var også involvert: Nettan Persson/Rune Tyvold (web), konsulentene Anne Kirsti Melhus/Annicken Schjøtt, prosjektleder Kirsten H Torkildsen og fotograf Sebastian Ludvigsen. Og ikke minst; produksjonsselskapene Social Club, Stig og Stein og From Stockholm With Love. Regi på filmen var ved  Jesper Erickstam, mens musikken er signert Magnus Frykberg.

Radio Igjen var det Kitchen reklamebyrå som tok gullet, denne gang med en radiospot for Djuice-produktet «Djuice Musikk».
Team: Tekstforfatter Thomas Askim, AD Eirik Stensrud og konsulent Yvonne Waage. Produksjonsselskap: Stig og Stein.

Samfunnsinformasjon
Kikkut Reklamebyrå vant denne kategorien med å skape en merkevare for streetware- og skateboardmålgruppen, for Amnesty International Norge, med snowboardess Terje Håkonsen i hovedrollen. Team: Tekstforfatter Torbjørn Ellingsen og Stig Eilert Svendsen, AD Stig Eilert Svendsen, konsulent Torbjørn Ellingsen og prosjektleder Mia Bussoli. Grafisk design var ved Stig Eilert Svendsen, mens Stig Eilert Svendsen sto for illustrasjon.

Tekst
Kitchen reklamebyrå vant tekstkategorien med en annonsekampanje for atføringsbedriften Fretex. Det var prismagneten Bendik Romstad som sto for tekst, og han var alliert med AD Anne Gravingen, AD-assistent Ingvild Selliaas, AD Hanne Martinsen, tekstforfatter Victoria Marie Evensen, konsulent, Rune Rolasvig, prosjektleder Mette Løland og fotograf Massimo Leardini.

Kreativt Forums Ærespris Æresprisen, som ifølge Kreativt  Forums statutter skal gå til  « (…) en person som med sin kreative virksomhet gjennom flere år har vært med på å heve nivået i norsk reklame» gikk til AD Morten Foss (DDB Oslo).

Se en fullstendig oversikt over vinnere i alle valører på Gullblyantarkivet.

Kommentarer

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

10 år, 7 måneder siden

Trukke det. Men sånt føles også alltid mer umiddelbart der og da. Her og nå er den bestest.

Knut Røthe

10 år, 7 måneder siden

Som den gamle grinebiteren jeg er i ferd med å bli, gledet det meg stort og registrere at jeg spontant reiste meg og klappet for gullvinneren i film. Sammen med en samlet sal. For et helstøpt stykke reklamearbeid! Vedder en tier (i dagens valuta) på at denne filmen vil bli stående som en av de beste norske reklamefilmene noen sinne. Noen som vedder i mot?

Odd Einar Hennøy

Tekstforfatter i Alle Gutta

10 år, 7 måneder siden

Joda. En ekstra applaus til gullvinneren i film selvsagt. Men jeg synes også at teamet bak gullvinneren i annonser (esel/hest-annonsen for Volkswagen) fortjener en ekstra applaus for fotokrediteringen oppe i høyre hjørne: Foto: Ole KuskenApplaus.