Annonsesalg til himmels

Spekulasjoner rundt manglende pressefrihet og undertrykkelse av Tibet til tross, salget av annonseplasser til sommerens OL i Beijing går så det griner.

11415 5a06e original

Sommerens OL kan være det store støtet mange utenlandske annonsører trenger for å etablere seg på det kinesiske markedet.

For eksempel: Når uniformene til lekenes mange frivillige ble lansert tidligere i år sendte Kinas nasjonale TV-kanal, CCT, live fra lanseringen. Kanalen når ut til over en milliard mennesker, og når selv små olympiske hendelser som en uniformlansering får denne typen mediedekning, våkner annonsørene.
Flere av dem har betalt så mye som 100 millioner dollar for en sponsorplass.

Stort publikum Det er forventet at seertallene under de olympiske lekene vil slå alle rekorder, og spesielt i Kina. Dette gir annonsørene en unik mulighet til å nå de rundt 400 millioner urbane forbrukerne i landet.

Adidas er sponsor av den Olympiske organisasjonskomiteen, og har derfor kjøpt seg retten til å bruke de olympiske ringene i sine kampanjer også innenlands. Direktør for Adidas OL program, Erica Kerner, er veldig fornøyd.

– De olympiske lekene er en del av hvem vi er som selskap, forteller Kerner. – Å sponse OL i Kina, som er vårt raskest voksende marked, var noe vi visste vi ville gjøre veldig tidlig.

Det er totalt over 50 annonsører som sponser årets sommerleker. Det er det største antallet sponsorer i OLs historie.

Foto: Hovedarena under OL i Beijing, tegnet av Herzog & de Meuron. Copyright Getty Images.