DDB langer ut mot ANFO

DDB-topp Roald Ankerstad mener Annonsørforeningen skaper en kunstig konflikt mellom reklamebyråer og annonsører. Ankerstad tar helt feil, sier Jacobsen i ANFO.



Roald Ankerstad er byråleder i reklamebyrået DDB. I Kampanje magasin hevder han i forbindelse med Byråprofil at norske annonsører bytter byrå for hyppig, og at dette går utover bedriftenes evne til å skape langsikte merkevarer.

I et innlegg i dag kommer han med et nytt svingslag mot Annonsørforeningen (ANFO), som han hevder skaper kunstige konflikter for å forsvare sitt eksistensgrunnlag.

– Anfo kaster bensin på bålet
Men det hele begynte som nevnt i siste nummer av Kampanje magasin. Her kom det frem at Ankerstad mener ANFO har en del av ansvaret for at annonsørene ofte er for raske til å bytte reklamebyrå.
– Jeg synes ANFO fyrer oppunder denne holdningen. De har en grunnholdning om at man gjerne kan true med å bytte byrå, og at man ikke skal være redd for å «la dem henge litt i strikken». De kaster bensin på bålet og skaper et inntrykk av at man er «flink» annonsør om man bytter byrå ofte, sier Ankerstad til Kampanje magasin.

– Skift navn til KUFO I dagens leserinnlegg på Kampanje.com tar Ankerstad argumentasjonen mot ANFO ett steg videre. Her hevder han at ANFO har utviklet seg fra interesseorganisasjon til å bli kursarrangør.
– Jeg tror at de fleste oppegående annonsører også klarer seg bra uten ANFO. Hva de får igjen for sitt medlemskap må de selv vurdere, fortsetter Roald Ankerstad i sitt leserinnlegg.

Han mener derfor at interesseorganisasjonen har en økonomisk interesse av å generere det han kaller et kunstige motsetninger mellom annonsører og reklamebyråer.
– Man bombarderer markedet med alle slags mulige kursemner det går an å arrangere på en formiddag. Kurs er penger, ANFO må tjene penger. Fokus for ANFO er ikke ideologi og prinsipper, fokus er penger. For å overleve som organisasjon, skriver han.

Roald Ankerstad kommer derfor med følgende oppfordring:
– Skift navn til KUFO. Kurs og arrangørforeningen.

– Tvert i mot Direktør i ANFO, Wenche Jacobsen, stiller seg uforstående anklagene fra byrålederen i DDB.

– Dette kjenner jeg eller våre medlemmer overhodet ikke igjen. Tvert i mot prediker vi langsiktighet i relasjonene så langt det er mulig. Det tror vi er en god måte å drive merkevarebygging på. Vi har en systematikk, kall det veiledning og huskeliste, som vi mener man bør ha gjennomgått hos annonsørene før man faktisk skifter reklamebyrå.

– Så Ankerstad tar feil. Dette vitner om at han vet lite om hvordan ANFO faktisk jobber, konkluderer hun.

– Ikke representativt Jacobsen fremhever spesielt seminarene og møteplassene organisasjonen hennes skaper, deriblant «Den store annonsørdagen», som eksempel på hvordan de jobber.

Hvordan tolker dere signalene fra DDB og Roald Ankerstad?

– Jeg vil våge den påstanden at Ankerstad her ikke representerer de holdningen som gjør seg gjeldene i reklame- og øvrig kommunikasjonsbransjer. Jeg synes det han forfekter her er helt motsatt av det vi står for. Jeg vet ikke hvor han tar dette fra, sier Jacobsen til Kampanje.

ANFO avviser ikke initiatviet til DDB-lederen om å skape en debatt som ANFO sin rolle.
– Det er fint å ha en diskusjon om rollen til ANFO, men jeg stiller meg litt undrende til formen som den her kommer i. I og med at det er såpass lite etterettelig i forhold til hva vi står for, vet jeg ikke helt om hva det det faktisk beror på.

Les hele innlegget her.


Artikkelen er også publisert hos Kampanje.