Thomas Hilland gjør Adidas

Motion Blur-regissør Thomas Hilland har laget interaktive nettfilmer i forbindelse med lanseringen av fotballstøvlene til Adidas i 2009 (oppdatert film med bedre bildekvalitet kl.17.15).

6368 2bde8 original

Reklamebyrået 180 Amsterdam tok kontakt med Hilland for å gjøre tre interaktive filmer til Adidas nye verdensomspennende nettside.

Filmene presenterer skomodellene Adipure, F50 og Predator, og er en blanding av live fotball og interaktive elementer som lar nettsidens brukere utforske støvlenes forskjellige egenskaper og design.
– Jeg har gjort filmer for web før, men dette var første gangen vi tok i bruk web'ens interaktive muligheter i film-sammenheng. Vi filmet profesjonelle fotballspillere i London som brukte de forskjellige støvlene i kampsituasjoner, og sammen med det digitale byrået Deconstruct flettet vi så sammen interaktive sekvenser og action. Dermed kan websidens brukere selv pause filmen, klikke seg videre inn på de delene av skoene de er interesserte i og utforske dem, for så å sette i gang filmen igjen til neste sekvens, forteller Thomas Hilland.

Fremtiden – Jeg tror dette vil bli en stor del av web-reklamen fremover, med vekt på brukerstyrte opplevelser. For øyeblikket er film på internett fremdeles ofte forminskede TV-reklamer eller ganske begrensede flash-animasjoner, men dette er fremtiden, sier Hilland.

Se filmene i sin interaktive form på Adidas' nettside.