Trekker snikekampanje

Ruter trekker sin antisnikekampanje på hovedstadens busser, trikker og T-bane etter press fra Norsk Epilepsiforbund.

9469 db3f2 original
9470 e2bfe original
9471 efab6 original

I Aftenutgaven av Aftenposten 17. februar hadde Einar Jørstad og Stine Jakobsson Strømsø, henholdsvis generalsekretær og organisasjonskonsulent i Norsk Epilepsiforbund, et avisinnlegg om Ruters antisnikekampanje, som har vært sterkt synlig i kollektivtrafiiken i Oslo de siste ukene.

Snikiske lidelser Jørstad og Jakobsson reagerte på at de forskjellige formene for «snikiske lidelser» har stor likhet med reelle funksjonshemminger: «Det er trist å se at Ruter ikke evner å ha mer respekt for annerledeshet (…), men snarere gir nytt liv til gamle fordommer. T-banen har blitt omgjort til et godt gammeldags ‹freak show›, der billige morsomheter om funksjonshemmede atter en gang er gjort til offentlig moro.» skriver Jørstad og Jakobsson i leserinnlegget.

Beklager I går, tirsdag 24. februar kom svaret, via samme leserbrevspalte. I brevet, titulert «Beklagelig at vi har trådt feil» bekrefter salgs- og markedirektøren i Ruter, Ellen Marie Rogde, at kampanjen nå er trukket: «Vår hensikt var å formidle den nervøse sinnstemingen man setter seg i ved å snike. Men i balansen mellom å skape oppmerksomhet og samtidig unngå å støte noen, har vi åpenbart trådt feil. Dette beklager vi. Plakatene er nå fjernet.»

– Selv om det ikke var Ruters hensikt å fremstå som fordomsfulle, er det fint at plakatkampanjen ble trukket tilbake, uttaler NEFs generalsekretær Stine Jakobsson Strømsø i en artikkel på NEFs hjemmesider.

– Fordommer mot funksjonshemmede, som også omfatter mennesker med epilepsi, finnes i både tilsiktede og utilsiktede former, vi er opptatt av å bekjempe alle disse fordommene, avslutter hun.

Kampanjen er laget av Kitchen og figurerte i årets første Månedens utvalgte-spalte i KF magasinet.