Dramatisk reklamestart

Starten på reklameåret 2009 blir mildt sagt elendig.

11104 c4e0e original

Årets to første måneder er tilbakelagt og når reklamestatistikkene legges frem om noen dager, vil det være svært trist lesning for de norske mediekanalene.

Flere Kampanje har vært i kontakt med tegner nå et dystert bilde av reklameomsetningen i januar og februar, og nedgangen sammenlignet med tilsvarende måneder i 2008 viser en tosifret nedgang.

Januartallene skal ikke ha blitt så ille som mange fryktet etter at finanskrisen og den internasjonale økonomiske nedturen startet i fjor høst. Men i februar gikk det verre, får Kampanje opplyst.

Flere mediekanaler opplever nå sterk dramatikk i utviklingen.

Aktører som fikk merke det var særlig trykte medier og nedgangen kan vise seg å bli opp mot 20 prosent. Dermed fortsetter den svake trenden for papirmediene, men også flere andre mediekanaler vil få seg en overraskelse når mediebyråene legger frem sin annonsestatistikk. Den kanalen som ser ut til å ri av stormen best så langt i 2009 ser ut til å være tv.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.

Foto: «Inflation!» av outtaxontext. Tilgjengelig under CC BY 2.0 Lisens.