Klikker for Amnesty

Den veldedige nettkampanjen Klikk! 2009 er i gang på større nettsider og portaler. Annonsene er startskuddet for kampanjen «Folkeaksjon for ytringsfrihet på nett» for Amnesty International Norge .

7965 27c54 original
7966 86316 original
7967 d2b4b original
7968 1794d original
7969 17930 original
7970 74dcb original
7971 40203 original
7972 17954 original
7973 93851 original
7974 6e002 original

Kampanjen «Bry deg», som er utviklet og produsert av det interaktive byrået Jimmy Royal, kom seirende ut av årets Klikk!-konkurranse, som er INMAs interaktive reklamekonkurranse for ideelle organisasjoner.

– Som vinnere av årets KLIKK!-konkurranse er vi glade og stolte over jobben vi har gjort for Amnesty International Norge. Konseptets mål er å hjelpe mennesker rundt om i verden som er blitt utsatt for nettsensur av sine myndigheter, sier Anders Aakre, seniordesigner i Jimmy Royal.

Resultatet er blitt en annonsekampanje som fungerer på samme sett som Amnesty jobber.
– Via høflig, saklig, kontinuerlig og kanskje litt annerledes masing, skal kampanjen samle flest mulig underskrifter. Etter underskriften følger en takkemail og mulighet for videre engasjement i andre saker Amnesty brenner for, fortsetter Aakre.

Følger deg hvor du er
– Jobben ser kanskje enkel ut fra utsiden, men Jimmy Royal har måttet lage et eget trackingsystem til konseptet som gjør at annonsene følger deg som bruker uansett hvor du er. Og ved å fortelle deg hvor mange ganger de undertrykte har bedt deg om hjelp, håper vi at flest mulig til slutt vil gi sin støtte, avslutter Aakre.

Kampanjen går frem til 14. april på landets største nettsider og portaler. Hele 25 nettsteder bidrar med en annonseplass til en totalverdi av over 10 millioner kroner.

Se også ytringsfrihet.amnesty.no

Hele kampanjen blir streamet av Wox.