Klikker for Amnesty
Den veldedige nettkampanjen Klikk! 2009 er i gang på større nettsider og portaler. Annonsene er startskuddet for kampanjen «Folkeaksjon for ytringsfrihet på nett» for Amnesty International Norge .
Kampanjen «Bry deg», som er utviklet og produsert av det interaktive byrået Jimmy Royal, kom seirende ut av årets Klikk!-konkurranse, som er INMAs interaktive reklamekonkurranse for ideelle organisasjoner.
– Som vinnere av årets KLIKK!-konkurranse er vi glade og stolte over jobben vi har gjort for Amnesty International Norge. Konseptets mål er å hjelpe mennesker rundt om i verden som er blitt utsatt for nettsensur av sine myndigheter, sier Anders Aakre, seniordesigner i Jimmy Royal.
Resultatet er blitt en annonsekampanje som fungerer på samme sett som Amnesty jobber.
– Via høflig, saklig, kontinuerlig og kanskje litt annerledes masing, skal kampanjen samle flest mulig underskrifter. Etter underskriften følger en takkemail og mulighet for videre engasjement i andre saker Amnesty brenner for, fortsetter Aakre.
Følger deg hvor du er – Jobben ser kanskje enkel ut fra utsiden, men Jimmy Royal har måttet lage et eget trackingsystem til konseptet som gjør at annonsene følger deg som bruker uansett hvor du er. Og ved å fortelle deg hvor mange ganger de undertrykte har bedt deg om hjelp, håper vi at flest mulig til slutt vil gi sin støtte, avslutter Aakre.
Kampanjen går frem til 14. april på landets største nettsider og portaler. Hele 25 nettsteder bidrar med en annonseplass til en totalverdi av over 10 millioner kroner.
Se også ytringsfrihet.amnesty.no
Hele kampanjen blir streamet av Wox.