Vil ha TV uansett format

Ifølge undersøkelsen «AM/M2 Three Screen Report» fra Nielsen nådde TV-tittingen via fjernsyn, datamaskiner og mobiltelefoner rekordnivå i USA i siste kvartal i 2008.



Den gjennomsnittilige TV-titteren i USA fikk med seg 151 timer foran skjermen hver måned i siste kvartal 2008. I tillegg så folk tre timer med onlinevideo pr. måned, mens mobiltelefonbrukere i gjennomsnitt så fire timer med video i måneden.

– Amerikanernes fascinasjon for TV-mediet og annet videoinnhold blir ikke mindre. Seerne velger seg ganske enkelt den metoden som er mest hendig i den situasjonen de befinner seg i, sier Sidan Whithing, visestyreformann for The Nielsen Company.

Internettbrukere tilbrakte 22 minutter mer på å se onlinevideo enn i forrige kvartal, noe som er en økning på nær 15 prosent, med en vekstrate som er det dobbelte av hva TV-apparatet opplever.

Det betyr imidlertid ikke at TV-seerne ikke kjenner finanskrisa på lommeboken. I en relatert undersøkelse fant Nielsen at 63 prosent av de amerikanske forbrukerne forandret sine TV-vaner i forhold til hvordan de bruker pengene sine, og at 26 prosent av disse hadde redusert beløpet brukt på TV-titting. De kjøpte nemlig færre DVD-er (19 prosent), brukte mindre penger på video-on-demand/pay-per-view (16 prosent), mens 11 prosent reduserte innholdet i abonnementet fra satelitt/kabel-operatøren.