Her havner valgkampens reklame-millioner

Et PR-byrå, et reklamebyrå og et mediebyrå sikret seg valgkampoppdrag til ni milloner kroner.

Kommunal- og regionaldepartementet skal samarbeide med Gambit H&K, Bates United og Mindshare om informasjonskampanjen før stortings- og sametingsvalget 14. september.
– Kampanjen er en stor satsning for å øke velgernes kunnskap om valgordningen. Formålet er å sikre at velgerne vet hvor, når og hvordan de kan stemme. Mangel på informasjon om valgordningen skal ikke være årsak til at velgerne lar være å bruke stemmeretten sin. Byråene som vant konkurransen hadde et godt og kreativt konsept med bruk av nye og spennende virkemidler, sier kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Byråene ble valgt etter en åpen anbudskonkurranse med forhandlinger. Totalt 8 byråer viste sin interesse i å delta konkurransen. Det er ikke småpenger departementet spanderer på årets valgkamp.
– Kampanjen har en total budsjettramme på cirka ni millioner kroner, og vil inneholde kommunikasjon i et bredt spekter av medier og virkemidler, sier statsråden.

Gambit H&K, Bates United og Mindshare var også samarbeidspartner ved gjennomføringen av kampanjen ved forrige stortings- og sametingsvalg.
– Dette er årets viktigste informasjonskampanje og vi er veldig stolte over den tilliten departementet på nytt viser oss. Kjennskap til valgordningen er avgjørende for et levende demokrati og en forutsetning for at stemmeretten benyttes, sier Lars Erik Grønntun, daglig leder i Gambit H&K.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.