Brann i blåhjelmenes leir

Installasjonsselskapet YIT synes installasjonesselskapet Bravidas nye reklamefilm likner for mye på deres egen fra i fjor.

12140 be331 original
12141 bba10 original

Dagens Næringsliv slår saken opp over to sider i Etter børs-seksjonen i dagens utgave. YIT anklager Bravida for å ha brukt akkurat samme ide i sin film som lå bak YITs film fra i fjor.
– Bravidas reklamefilm er påfallende lik i dramatrugi, tema- og musikkvalg og måten å klippe på, sier markedsdirektør Anders Bredesen i YIT.

Reklamekonsulent Alf Bendixen, som tidligere har bistått YIT, reagerer kraftig.
– Enten er det noen som har gjort en elendig jobb, eller så har de vært usedvanlig sleipe og tatt konkurrentens konsept.

Blå hjelmer, de også. Det er Apeland Informasjon og Paradox som har laget Bravida-filmen, mens Harpun Euro RSCG og Moland film står bak YIT-filmen. Regissør Gaute Hesthagen i Paradox synes det hele er lett absurd.
– To «corporate»-filmer for selskaper i samme bransje vil nødvendigvis ha visse likheter. Men jeg synes filmene er ganske så forskjellige, selv om YIT tydeligvis har blå hjelmer, de også.

– Helt oppriktig så har jeg ikke sett konkurrentens film. Men vi driver jo med nesten det samme, og da er det naturlig at filmene inneholder noen av de samme elementene, sier Bravida-sjef Eirik Frantzen, til DN.

Ifølge avisen vurderer YIT å klage saken inn for sin egen bransjeorganisasjon Norsk Teknologi eller reklamebransjens Kreativt Forum. (Til opplysning: Kreativt Forum har ingen slik klageinnstans annet enn for sine egne konkurranser. Vårt tips: Markedsrådet).