Fortsatt kraftig nedgang i reklamemarkedet

Nedgangen som begynte da finanskrisen nådde reklamemarkedet i oktober i fjor, fortsetter med uforminsket kraft.

5197 90910 original

Første kvartal falt annonsemarkedet med 13,9 prosent. Dette medfører at mediebedriftenes annonseinntekter gikk ned med hele 626 millioner kroner sammenliknet med tilsvarende periode i 2008, ifølge en pressemelding fra IRM, Institutet for reklam- och mediestatistik.

Høye tall, historisk sett. – Nedgangen forsterkes av at annonseringen har ligget på meget høye nivåer både i 2007 og 2008. Faktum er at det bare er tre første kvartaler noensinne der omsetningen har ligget på høyere nivåer, sier Magnus Anshelm, daglig leder hos IRM.

Utendørs øker. Det er dagspressen som er mest følsom overfor lavkonjunktur og finanskrise. Dette gjelder spesielt de største avisene, som rammes av kraftig nedgang i både rubrikkannonseringen og på merkevareannonseringen. I ukepressen forsterkes nedgangen av at opplagene er falt for flere av de større ukebladene.
– Den store vinneren i første kvartal er utendørsreklamen, dere inntektene økte med nærmere fire prosent, til tross for at det totale reklamemarkedet har hatt en kraftig nedgang. Man kan også konstatere at TV-reklamen klarer seg forholdsvis bra, med en nedgang på 1,1 prosent. Dette kan sammenliknes med IRM:s prognose fra mars, som viste tilbakegang med to prosent, fortsetter Anshelm.

Foto: Malkav. Publisert med en CC-lisens.