Hvorfor har vi ikke fått beskjed?

Ernö-teamet Sindre Veseth Foss og Ulrik Solum Waagsether fortviler over det halvhjertede norske engasjementet for den internasjonale konkurransen Young Lions. Kreativ leder i TBWA\Oslo, Erik Heisholt mener Cannes' norgesrepresentant opptrer skandaløst.

5210 2b1b7 original

Young Lions består av fire kategorier: Film, Press, Cyber og Media. I år fikk Capa innvilget to kategorier, Media og Film. Kinodistributøren har i år inngått et samarbeid med Carat om å sende to av mediebyråets medarbeidere for å delta i Media-kategorien. Men norske filmspirer må finne seg andre konkurranser å delta i. Ifølge Capa ble det forsøkt fått til, men tid, ressurser og kostnader relatert til hver enkelt kategori avgjorde at Media-teamet reiser ned alene.
– Young Lions er en konkurranse som for vår del og mange andre unge kreatører henger veldig høyt, forteller Veseth Foss og Solum Waagsether til kreativtforum.no.

Teamet understreker viktigheten av å kunne vise seg frem som unge kreatører, både i Norge og internasjonalt. Derfor ventet de i spenning gjennom årets første måneder på nyheter om årets konkurranse. Men nyhetene kom ikke.
– Til slutt valgte vi å sende en epost til Capa for å høre når årets kvalifisering ville finne sted. Svaret var kort og enkelt: Det blir ikke Young Lions-konkurranse og brief i år.

Et problem, ikke en endelig konklusjon.
Veseth Foss og Solum Waagsether reagerer på at ingen fikk beskjed før fristen til å delta gikk ut.
– Cannes har jo utsatt fristene sine fire ganger allerede bare i år, og vi tviler på at de vil ha problemer med å sette fram et ekstra bord til Norge, sier de.

Duoen har forståelse for Capas økonomiske argument. Fly, hotell og festivalpass til totalt rundt 30.000 kroner per person kan være en drøy pris å betalte for uetablerte kreatører, men teamet mener likevel at Capa har lite å vinne på å tie konkurransen ihjel.
– Når man finner ut at man ikke har penger til å sende team til filmkategorien i Young Lions, så bør det være et problem, og ikke en endelig konklusjon. Da må man se rundt etter alternative løsninger. Mange unge team under 29 år drar hvert år til Cannes under festivalen. Vår påstand er at samtlige av disse hadde hatt lyst til å delta i filmkategorien i Young Lions. Kunne man ikke holdt en konkurranse blant disse, eller stilt spørsmålet «Vi har et problem, hva gjør vi?» gjennom KF?

Teamet antyder langt på vei at Capa ikke er spesielt interessert i at norske kreatører deltar i konkurransen.
– Dette skal jo handle om at Norge sender dyktige kreatører til å representere oss i Young Lions, det handler ikke om at Capa for en hver pris er nødt til å stå for regningen. Vi må nesten spørre oss selv: Er Capa den rette instansen til å ha dette ansvaret i framtiden? Verken vi som er unge kreatører i dag, eller de som vil blir unge kreatører om noen år, har råd til at slike viktige muligheter blir forspilt.

– Skandale!
Også tidligere har aktører i bransjen vært kritiske overfor hvordan deltakere blir plukket ut og sendt til Cannes Young Lions. I 2006 mente Erik Heisholt, daværende sjef i Melnychuck (som senere skiftet navn til SMFB), at kriteriene måtte endres. Dengang bisto Kreativt Forum Capa i utvelgelsen, ved at elevprisen i Gullblyanten ga flybillett og automatisk deltakelse i printkategorien i det som da het Young Creatives. Hovedpoenget hans den gang var at det var feil og urettferdig å sende elever til det som er en konkurranse for unge profesjonelle.

I dag er den kreative lederen i TBWA\Oslo i enda større grad kritisk.
– Dette er skandale. Det som er synd er at teamet som nå blir sendt ned blir trukket inn i en debatt de ikke fortjener eller kan noe for – jeg ønsker dem selvsagt lykke til, siden dette er ikke deres feil, men Cannes Lions sin representant i Norge, som for evig og alltid er Capa. Finanskrise, javel, men det er nok av unge sultne kreatører eller studenter, som hadde gått til fots på riviereaen og lett i søplekassene etter mat for å få sjansen. Ikke et pip har nådd ut til bransjen om dette. Vi har altså unge kreatører og studenter i verdensklasse akkurat nå, og siden Cannes Lions er den desidert største og mest prestisjefylte festivalen, er det bare trist at ingen av dem får sjansen til å representere det kreative Norge. Jeg, og mange med meg, lurer vel litt på om Capa er helt på track med hva den kreative bransjen i Norge egentlig representerer og er, og hvor mye følelser og prestisje som ligger i dette her, sier Heisholt.

Se Capa svare på kritikken her.

Arkivfoto: Torkil Stavdal.