Tar selvkritikk

Capa sier de forstår tilbakemeldingene og frustrasjonen rundt Young Lions-konkurransen, og at de er glade for engasjementet.

Espen Strand Henriksen, markedsdirektør i Capa Kinoreklame, sier han har stor forståelse for den kritikken selskapet har fått.
– Jeg forstår tilbakemeldingene og frustrasjonen, og tar selvkritikk på prosessen for 2009. Bare for å ha det helt klart: Denne prosessen er jo ikke optimal og dermed ikke slik vi aller helst skulle ønske den foregikk, men en del av rammebetingelsene for 2009 har endret seg for Capa, som for mange andre medieaktører. Dermed måtte vi også på dette området se på alternative løsninger for i det hele tatt å få sendt noen som kan representere de norske fargene. Men jeg ser i etterkant at vi kunne gjort det på en annen måte. Dette vil ikke skje i 2010, sier Strand Henriksen.

Liten respons. I jakten på alternative løsninger kontaktet markedsdirektøren noen av de største reklamebyråene for å finne en løsning, men fikk veldig liten respons, forteller han.
– Jeg kunne ha fortsatt med hele medlemslisten til KF og vel så det sikkert, men signalene jeg da fikk fra noen av de tyngste aktørene sa meg at dette ikke var interessant.

For to år siden gikk Strand Henriksen ut i Kampanje (ekstern lenke) og etterlyste unge talenter til Konkurransen. Den gang fordi ingen hadde meldt seg på i filmkategorien i Young Lions.

Lettere sagt enn gjort. – Er det noe jeg personlig brenner for så er det å bidra til at unge slipper til i slike kreative konkurranser, og det er derfor jeg hvert år er på hugget når jeg på vegne av unge kreatører i Norge søker om plasser innenfor både Young Lions og Roger Hatchuels Academy, der det bare er noen ledige plasser for noen land. Senest i fjor hadde vi plass i tre av fire kategorier, normalt har det kun vært én kategori. Vi har de siste to årene også prøvd å få til samarbeid med ulike store bransjeaktører for å løfte blant annet Young Lions til et annet nivå, uten at det har vært positiv respons, sier Strand Henriksen.

Strand Henriksen mener det nåværende engasjementet er verdifullt, og at det vil sette en ekstra spiss på et lenge planlagt møte.
– Jeg setter stor pris på engasjementet rundt dette, derfor gleder jeg meg til et møte jeg skal ha allerede på mandag med Kreativt Forum der Young Lions, nok en gang, vil være en del av hovedpunktene vi skal diskutere. Forhåpentligvis finner vi gode løsninger på for 2010 og framover. Ingenting er mer ønskelig fra min side, avslutter han.

Overfor kreativtforum.no avslører Strand Henriksen at Capa har gått i dialog med Cannes Lions om en løsning, på tross av at fristene er gått ut. Følg med på disse sidene fremover for nytt om saken.