Underdog vant den gjeveste Retailprisen

McCann og Rapp fikk med seg mest metall i ulike valører under gårsdagens prisutdeling, mens jokeren Alexander Reklamebyrå hentet hjem den gjeveste prisen.

11085 5ebbe original
11086 149f5 original
11087 730ea original
11088 cfae8 original
11089 dffab original

Retailkonferansen ble ledet av Erling Dokk Holm, som loset forsamlingen gjennom den faglige delen. De retailinteresserte fikk lære mer om blant annet kundenes tanker, innsikt, og merkers ulike appell. Navn som Henrik Fexeus, fra det svenske TV-programmet «Hjärnstorm» var blant foreleserne torsdag.

Mange fjes gikk igjen på scenen. Ansatte i McCann og Rapp plukket med seg mange priser under årets prisutdeling, og de samme personene gikk dermed opp på scenen flere ganger i løpet av kvelden. En av de gjeveste prisene gikk derimot til et betydelig mindre byrå, Alexander Reklamebyrå og matvarebutikken Kiwi. Vinneren vant i følge juryen med god margin i kategorien integrert kampanje. Virtual Garden og Screenplay hentet både sølv og bronse i samme kategori for godis-kundene Maarud og Freia.

– Det er gøy å jobbe med en kunde som lar deg spille på hele registeret forteller gullvinner og daglig leder i Alexander Reklamebyrå, Terje Wold.

– Vi har et langvarig kundeforhold til Kiwi, vi har jobbet sammen i hele 14 år. All ære til kunden som har turt å differensiere seg. Hvis ikke Kiwi hadde vært så modig hadde frukt og grønt kampanjen vært umulig å gjennomføre. Det krever en vanvittig gjennomføringsevne å praktisere dette i alle ledd.

Årets retailer. AS Vinmonoplet ble kåret til årets retailer, der juryen blant annet sa følgende:
– Årets Retailer er en landsdekkende kjede med 242 butikker som gjennom de siste årene har vist en enorm forandringsvilje- og evne. Kjeden ble etablert for snart 90 år siden, men viser ingen tegn til alderdom. Tvert i mot, så fremstår årets retailer i dag som ung og nyskapende. Kjeden har gått fra å bli sett noe ned på til å bli et flaggskip som blir rost av både publikum, egne ansatte og øvrige bransjekolleger.
Prisen ble motatt av fornøyde kjede- og kommunikasjondirektørene Lasse Moen og Halvor Bing Lorentzen.

Arrangøren var svært fornøyd med antall påmeldte til årets retailpris.
– Vi er svært godt fornøyd med oppmøte, forteller prosjektleder i Kreativt Forum, Solveig Petersen. Dette er vårt første år som arrangør, og vi hadde tatt høyde for at det ville ta litt tid før forumet og konkurransen var etablert hos oss, men det har gått over all forventning.

Vinnerne i de ulike kategoriene
Events
Gull: Ideal Wasa/ Wasa Sandwich og Nova Vista
Sølv: Galleberg/Fishermans´s Friend og JCP
Bronse: Steen&Strøm og Steen&Strøm Drift AS
Bronse: Aker brygge Juleshopping og RAPP

Internmotivasjon
Gull: Rema 1000 og DDB Oslo/RAPP

Integrerte kampanjer
Gull: Kiwi frukt&grønt og Alexander Reklamebyrå
Sølv: Freia Melkesjokolade og Screenplay
Bronse: Maarud Salt & Vinegar og Virtual Garden

Kampanjer i utsalgssteder
Gull: Statoil poleringsvask og McCann
Sølv: Byggmakker/Damenes Aften og RAPP
Bronse: Statoil rekruttering og McCann

Pakningsdesign
Bronse: Stabburet Nora Syltetøy og Sukker Design

Åpen klasse
Gull: Ikea Soverom og PR-operatørene
Bronse: Stabburet Leverpostei og Screenplay

Årets lansering
Gull: Brynhild Dent og McCann
Sølv: Tine Brunost og McCann
Bronse: Cederoth/Asan Bikini og DDB Oslo/RAPP