VJU vant plass i D&AD-boken

VJU er eneste norske vinner i hovedkonkurransen i årets D Awards, med boken «Traktorland». Hallvard Fjeldbraaten og Morten Halvorsen er nominert i studentkategorien og kan vinne en prestisjetung blyant.

12830 5e3eb original
12831 2ba85 original
12832 53579 original
12833 9dbb9 original
12834 a7aa4 original
12835 e761a original
12836 3f359 original
12837 c0bfa original
12838 d55de original
12839 51bf3 original
12840 12f52 original
12841 af321 original
12842 3b610 original
12843 5be97 original
12844 5976d original
12845 c7a02 original

Vinneren er boken «Traktorland», som er laget av Kjell D. Ramsdal i Stavanger-baserte VJU på oppdrag fra Bryne Stavanger Offset. Boken omhandler traktorkulturen på Jæren, med fotodokumentasjon av alt fra traktorpullingentusiaster til veterantraktorer. Bildene er tatt av Knut Egil Wang og tekstene er ved Hilde Sandvik. Boken er utgitt av Cappelen Damm forlag.

«Traktorland» er også premiert med sølv i den nasjonale konkurransen Årets Vakreste Bøker, som arrangeres av Grafill. Dette er åttende prosjektet med tema fra Jæren fra VJU. Kjell D. Ramsdal har vært ansvarlig for idé og design på alle disse prosjektene, som forøvrig alle som én er premiert i nasjonale og/eller internasjonale konkurranser.

Fjeldbraathen og Halvorsen i vinden. «Traktorland» har vunnet «In book»-status, som betyr at arbeidet blir publisert i prestisjetunge «The D&AD Annual». De som foreløpig fremdeles har status som «nominated» kjemper om å vinne gule eller sorte blyanter, noen av de de tyngste kreative prisene som eksisterer.

I studentkategorien har Hallvard Fjeldbraathen og Morten Halvorsen én jobb med status «nominated». Duoen har allerede rukket å vinne studentkategorien YoungGuns of the Month to ganger i år, i tillegg til at de har fire nominasjoner i Clio Awards (duoen reiser nedover til Las Vegas til uken, og skal holde Kreativt Forums lesere oppdatert på hva som skjer).

Det fremgår ikke av vinner- og nominasjonslistene fra D&AD hvilken jobber fra westerdalsteamet som har gått videre, men de regner selv med at det handler om en av de samme to jobbene som har utmerket seg i YoungGuns og Clio, de interaktive jobbene «Fake inbox» for Discovery Channel og «Claim-it.com» for Element Skateboards.

Vinnerne av gule og sorte blyanter annonseres 11. juni på den store D&AD-gallaen i London.

www.dandad.co.uk