Nød lærer ung kvinne å smøre

Freelance-tekstforfatter Marte Amalie Jonsrud Kaardahl drar på smøretur til Cannes.



Marte Amalie Jonsrud Kaardahl blir å finne på stranden i Cannes under årets reklamefestival, som begynner førstkommende søndag. På grunn av dårlige tider i jobbmarkedet ser hun seg rett og slett nødt til å smøre bransjen litt. Flasker er pantet, sparepenger brukt, og fra onsdag morgen er hun å finne på stranden med smøreutstyr i veska og jobbmappa under armen.

Jonsrud Kaardahl er relativt nyutdannet (ferdig på westerdals i fjor sommer).
– Jeg fikk meg jobb rimelig fort etter skolen, men så kom finanskrisen akkurat i det momentet hvor jeg og min AD-makker skulle bli fast ansatt der, forteller hun.

– Etter dette har jeg vært freelance. Men jeg merker veldig godt at det er vanskelige tider. Siden jeg ikke har jobbet i bransjen så lenge er det jo ikke så mange som vet om meg enda.



Egen medisin. Det gikk opp for tekstforfatteren at hun faktisk trengte markedsføring.
– Da den tanken hadde kommet var den umulig å bli kvitt og den lilleidéen om at jeg burde dra til Cannes bare for å møte folk utviklet segtil å bli mer konseptuell. Da jeg attpåtil klarte å bli sponset varsaken biff.

Hun har blitt sponset med smøremidler fra ACO (apotekens composita).Hun lover solfaktor i varierende styrke på dagen og aftersun påkvelden. Under oppholdet vil hun også jevnlig rapportere gjennombloggen smoredama.blogg.no.

Nå håper hun at bransjen lar seg smøre.
– Jeg gjør jo dette rett og slett for å vise at jeg finnes, og kanskjehvis jeg er heldig få vise mappen, avslutter Marte Amalie JonsrudKaardahl.