Røde neser

Med klovneneser, humor og kjendiser skal Redd Barna og MTG, med TV3 og P4 i spissen, holde et tv-show litt utenom det vanlige.



Redd Barna og MTG, med TV3 og P4 i spissen, skal sammen ta den internasjonale Red Nose Day til Norge, og røde neser kommer til å prege MTGs kanaler i en lengre periode. Gjennom en kjendisspekket galla-aften basert på humor og underholdning vil vi skape bevissthet rundt barns rettigheter og få folk til å bidra med midler til Redd Barnas arbeid.

Startet av Richard Curtis. Red Nose Day er en årlig tv-begivenhet i en lang rekke land, og konseptet kommer opprinnelig fra Storbritannia og stiftelsen Comic Relief. Komikeren Richard Curtis startet i 1985 kampanjen som gjennom årene har samlet inn enorme pengebeløp til gode formål, med humor som virkemiddel. De røde klovnenesene er symbolet for innsamlingen som leder opp til en storslått tv-galla, hvor fokuset er på den gode saken og pengeinnsamlingen, begge deler med glimt i øyet. I Storbritannia sendes showet årlig på BBCs hovedkanal, og de røde nesene preger hele nasjonen i ukene i forkant. Arbeidsplasser, kjendiser, lokalsamfunn og media bidrar alle til innsamlingen med ulike påfunn, etter en oppskrift som nå altså kommer til Norge for å støtte Redd Barna.

Are Kalvø er styremedlem i Redd Barna og en av de sentrale personene i dette prosjektet. Ifølge ham er dette konseptet en usedvanlig god måte å bruke humor på og samtidig en annen måte å tenke gode saker på.
– Dette konseptet tiltaler meg fordi det er lett og lekent. Vi skal ta opp seriøse temaer med humor som virkemiddel, og på denne måten få folks oppmerksomhet og ikke minst penger.

Trygve Rønningen, programdirektør MTG Norge, sier at MTG gjennom en omfattende kampanje skal bidra med alt av krefter og kanaler for å støtte Redd Barnas viktige arbeid.
– Humor og underholdning er det vi kan best her i MTG, og vi syns det er fenomenalt å kunne bruke underholdning til å sette fokus på de viktige sakene og formålene som Redd Barna jobber for.