Hvor var nordmennene?

Parallelt med Cannes Lions gikk det flere konkurranser for kommende reklamemakere, en av disse var Young Director Award.



Young Directors Award (YDA) er en prestisjetung årlig talentkonkurranse for fremadstormende regitalenter. Konkurransen arrangeres av Shots.net og cfp-e (Den europeiske føderasjonen for kommersielle filmprodusenter.

Mone Mikkelsen, produsent i Moland Film satt i årets jury, og oppfordrer flere ferske regissører i Norge til å delta. Det er en utbredt misforståelse om hvem som kan sende inn filmer, mange tror man må være yngre en 30 år, noe som ikke stemmer.
– Det er ingen aldersgrense i konkurransen, man trenger ikke være ung, bare uerfaren. Det vil si at man kan sende inn en av de fire første reklamefilmene man lager, oppklarer Mikkelsen.

Produsenten så igjennom 380 filmer hjemme før hun dro ned til Cannes, der shortlist ventet. Det var da den virkelige jobben begynte.
– Det var en utfordring å juryere, da filmene skulle dømmes etter idé, gjennomføring og håndverk. Som oftest får ikke de ferske regissørene servert de beste ideene, og vi måtte se hva de hadde fått ut av oppgaven.

– Å vinne YDA er en unik døråpner, og man skaffet seg et navn i bransjen på verdensbasis. Ikke minst er det en fantastisk mulighet til å knytte kontakter. Det var fantastisk å se hvor stor glede regissørene hadde av å bli nominert, og ikke minst hvor glade vinnerene ble.

For nettsidene til YDA
Årets shortlist
Årets vinnere

Litt historikk. YDA ble arrangert for første gang i 1999, og norske regissører har utmerket seg i konkurransen ved flere anledninger. I 2004 tok Terje Rangnes gull i konkurransen med sine filmer for Sørlandschips, mens Erik Richter Strand fulgte opp med sølv med en film for Redd Barna. Året før tok Bjørn Fast Nagell en pris i samme konkurranse for Mastercard-filmen «Homeless». I tillegg var både Thomas Hilland og Erik Skjoldbjærg på shortlist i 2005.

I fjor ble det gull til Espen Solberg (nå i Motionblur) og delt sølv mellom Kristoffer Carlin og Andreas Riiser i Paradox.