Isobar: Lover revolusjon

Isobar åpner egen norgesavdeling, der både Suddenly og Sermo Consulting går sammen med sentrale folk fra Naked og Vizeum. Paal Fure skal lede byrået, som også har med seg en foreløpig anonym Mr. X som kreativ spydspiss.

5105 29b46 original

Den Aegis-eide byråkjeden Isobar er verdens største digitale byrånettverk, og ved årsskiftet samler Paal Fure, kjent fra byråer som Bengal og Vizeum, hele 25 håndplukkede mennesker til det som skal utgjøre norgesavdelingen. Ifølge det nye byrået skal de blande digital kunnskap, kommunikasjonsstrategi og kreativitet på en langt mer fremtidsrettet måte enn kommunikasjonsbransjene har klart hittil, og skape et innovativt og integrert løsningsbyrå.
– Dette er noe nesten alle oppdragsgivere etterlyser: Slutt med revirmarkering, legg vekk primadonnanykkene, kom opp av siloene og hjelp oss med integrasjon, sier den framtidige sjefen.

Isobar i Norge vil bestå av strateger, kommunikatører, markedsførere, kreatører, programmerere, innholdsprodusenter, utviklere, plannere, designere og analysehoder. Kjernen i byrået blir de ansatte i Sermo Consulting og Suddenly Oslo. I tillegg hentes det inn kreative krefter fra et av landets største reklamebyråer (den tidligere omtalte Mr. X), kreativ planning fra Naked og marketingforståelse fra Vizeum.

Lover revolusjon. – Isobars grunntanke er å frigjøre våre kunder og ansatte. Mange av oss har jobbet innen tradisjonelle og lukkede systemer lenge, men nå ønsker vi å revolusjonere måten vår type selskaper organiserer arbeidet på, for igjen å revolusjonere hva oppdragsgivere får igjen for pengene. Vi skal jobbe sammen med kundene våre på betalte, ubetalte- og fortjente kanaler, med hovedtyngden i det digitale, sier Fure.

Internasjonal ledestjerne. Isobar er allerede en etablert merkevare utenfor Norges grenser, med kontorer i 30 markeder. Selskapet er heleid av Aegis Group.
– Det er herlig å kunne lansere et uavhengig marketingbyrå uten gammeldagse siloer, vegger eller hoder. Isobar i Norge skal gå nye veier. Målet er å bli en ledestjerne for søsterselskapene i resten av verden, uttaler administrerende direktør i Aegis Media Norge, Helge Onsum.

Paal Fure mener det nye byrået vil ta en posisjon i Norge ingen har gjort tidligere.
– Vi gjør alt de andre gjør. I tillegg gjør vi mye de ikke kan og en del de ikke engang kjenner til. Vi dekker alle bransjegrener, men uten at noen gren får dominere. Vi tar ansvar for hele marketingmixen og alle tiltak i hele kundereisen, fra strategi til måloppnåelse, sier Fure.

Vekk med siloene.
Grunntanken er at Isobar skal være uavhengig av displin, der de mener andre styrer sine råd, strategier og løsninger ut fra egen produksjon, som rene strategibyråer, reklame-, design, medie- eller pr-byråer.
– Dette betyr at vi i Isobar har en felles måte å tilnærme oss utfordringer på, men vil jobbe forskjellig fra gang til gang, fordi problemer og muligheter sjelden er identiske. Vi gleder oss enormt til å starte opp for fullt 1. januar, selv om butikken allerede har åpnet i det små allerede, avslutter Fure.

Ledergruppen vil i tillegg til Fure bestå av Marius Eriksen fra Sermo Consulting, Aimar Niedzwiedzki fra Suddenly Oslo, Gjermund Eriksen fra Naked og Mr. X*. Isobar opplyser at flere ansettelser er på gang og at dialogen allerede er igang med nye kunder.

* Mr. X har fått beskjed av sin nåværende arbeidsgiver om ikke å røpe sin identitet. Isobar avslører likevel at han har jobbet som kreativt ansvarlig og partner i New Deal, at han nå jobber i et av de største reklamebyråene i Norge og at han har vunnet flere høythengende priser i Gullblyanten, Gullfisken og Cannes

La gjetteleken begynne.

På bildet: Gjermund S. Eriksen, Mr. X, Aimar Niedzwiedzki, Paal Fure og Marius Eriksen. Foto: Glenn Karlsen/Isobar.

Fakta om Aegis Media Norge. Aegis Media Norge omsetter for drøyt 2 milliarder og har 160 ansatte. Selskapet består av Vizeum, Carat, iProspect, Creo Communication, Dist og Suddenly Oslo (som fra 1. januar 2011 inngår i Isobar).