Nedtelling til GB 2010: Aris Theophilakis

Vi fortsetter å måle tempen blant bransjens egne om deres tanker rundt den «nye» Gullblyanten og hvilke forventninger de eventuelt måtte ha.

8357 11023 original

Futatsu Industries' Aris er en velartikulert og prisbelønnet reklamemann, som har erfaring fra mange internasjonale konkurranser.

Hva har Gullblyanten betydd for deg?
– Tja, som helt fersk i bransjen syntes jeg det var ganske stas. Jeg vant diplom som elev og tenkte at jeg var på riktig vei. Men etter hvert må jeg innrømme at de utenlandske konkurransene ble viktigere, og jeg har nok vunnet mer ute enn hjemme, også da jeg jobbet i Norge. Jeg har to gull fra Cannes, tre gull i Eurobest, to Cresta gull, gull i The One Show og London International, men ikke gull i Gullblyanten. Det reflekterer nok kanskje mitt eget fokus, jeg vet ikke. VM var alltid gjevere enn NM. Men typisk nok har jeg av alle priser der ute, blitt mest opptatt av Stella de siste årene, fordi den bedre gjenspeiler det vi faktisk leverer.

Hva tenker du om de nye kategoriene?
– Positive tanker. Dette er en mer realistisk vurdering siden man tar kategorien i betraktning, med andre ord den reelle konkurransesituasjonen som avgjør hvor nytenkende en idé faktisk er. Helt vanlig utenlands og helt uavhengig av størrelsen på markedet, fordi folket vi kommuniserer til alltid vil vurdere konkurrenter i kategorien opp mot hverandre.

Hva tror du endringene vil tilføre konkurransen og bransjen?

– Et mer kvalifisert fokus på hva idékraft kan bidra med uansett produkt og utfordring.

Hvilke forventninger har du til Gullblyanten 2010?
– Inspirasjon og irritasjon. Det er jo ingen store sannheter som kommer for dagen når konkurrenter med lik smak, sosial bakgrunn og de samme referansene som deg selv skal velge ut hva de liker best.

Hvilke jobber tror du kommer til å gjøre det bra i konkurransen?
– Håper det blir en bra spredning. Og jeg gruer meg som Dagmar og Trond til alle case videoene. Her er spikeren i kista på den sjangeren for øvrig:

Pink Ponies

Med tanke på «balubaen» i forbindelse med konkurransen, har du en kommentar?
– Det var kanskje dumt å ikke gå ut bredere blant medlemmene i forkant av forandringene. Utover det: ett byrå deltar ikke i år, vi deltok ikke i fjor – who cares. Gullblyanten er ikke viktig, den kan på det beste håpe på å være interessant.