Til tre internasjonale finaler

Fretex' catwalk-stunt gjort i forbindelse med Oslo Fashion Week har kommet gjennom nåløyet i New York Festivals, One Show og D

7471 a6585 original

Mens påsken ble unnagjort har juryene i de prestisjetunge, internasjonale konkurransene offentliggjort kremen av de innsendte arbeidene som går videre til finale, og av norske byråer kommer ingen bedre ut en Kitchen.

Byråets stunt-jobb for Fretex, hvor T-banestasjonen på Jernbanetorget i Oslo ble brukt som catwalk, rakk å vinne gull og sølv i Eurobest allerede på tampen av fjoråret. Nå går samme jobb videre i både NY Festivals, One Show og D&AD. Ikke nok med det: I de to førstnevnte konkurransene går jobben videre i henholdsvis tre og to kategorier.

Samme byrå får også god uttelling for jobben «6 stores in 6 days» for Norwegian, som har gått videre i to kategorier i NY Festivals og i én kategori i One Show. Jobben «Internet Sun Generator», også den for Norwegian, går videre i både NY Festivals og One Show.

Vi spurte tekstforfatter i Kitchen, Christian Hygen om hva han tror juryene ser i Fretex-jobben.
– Først og fremst er det vel gode ideer juryene har sett og forstått. De er alle bygget på en interessant mekanikk som tydelig engasjerer. I tillegg har alle arbeidene en fysisk dimensjon som inviterer til en mer reell deltagelse i merkevaren utover det å like noe via Facebook. Det er verden glad i, forteller Hygens til kreativtforum.no.

Nødtelefon og Ashton. Kitchen er imidlertid ikke det eneste byrået som blir satt pris på internasjonalt. Try er videre i NY Festivals med to jobber: En jobb for Norges Blindeforbund samt den mye premierte «Nødtelefon» for Norsk krisesenterforbund.

I One Show har også SMFB kommet videre med sin «Fisherman's Friend Facebook adventure». Det gjelder også kampanjen «Don't Tell Ashton» fra Berghs School of Communication.

New York Festivals
The One Show
D&AD