Mener Eno var først

Behnam Farazollahi, ansvarlig utgiver av musikkmagasinet Eno, mener de var først med ideen som endte opp som en Grand Prix til Anorak i Gullblyanten.



Lanseringsnummeret av musikkmagasinet Eno, som kom ut i august 2009, ble utgitt med notene til Fjorden Babys da uutgitte sang «Rendevouz». Bladet inviterte andre artister til å tolke sangen før platen skulle slippes. Nå mener de Anorak får ære og berømmelse for en ide de strengt tatt ikke var først ute med.

– Utførelsen er kjempegod, men ideen er klin lik, sier Farazollahi, som også kommunikasjonsrådgiver i Dinamo, til Dagens Næringsliv

«Hjerteknuser»-prosjektet var et samarbeid mellom NRK, Anorak og Kaizers Orchestra, der fansen ble oppfordret til å spille inn låten basert på noter, før noen hadde hørt Kaizers originalversjon. De beste forslagene ble spilt på P3, og det hele kulminerte i en utsolgt konsert der bandet opptrådde med Kringkastingsorkesteret.

Dig Out Your Soul. Nå kan det innvendes at verken Anorak eller Eno hadde den opprinnelige ideen: I 2009 gikk Titanium-løven i Cannes Lions til kampanjen for Manchester-bandet Oasis, der de lot diverse gatemusikanter i New York opptre med sanger fra sitt album «Dig Out Your Soul». Bak stuntet var byrået Bartle Bogle Hegarty. I en britisk variant av kampanjen hadde de med seg musikkavisen NME, som publiserte noter, tekst og egen musikk-CD med tre sanger i forkant av plateslippet.

Påtroppende juryleder i Gullblyanten, Torbjørn Kvien Madsen (Isobar) sier han har dokumentasjon på at Kaizers-prosjektet var påbegynt lenge før Eno lanserte sin første utgave. Han mener dessuten at kampanjen er av et helt annet format.
– Hovedideen bak «Hjerteknuser» er å spre musikken via radio og nett til et så stort publikum som mulig, ikke bare å gi ut et noteark. Dette er en uproblematisk sak, men noen i bransjen har reagert. De kan ta det helt rolig: Dette er et selvstendig stykke arbeid og en hederlig vinner, sier Kvien Madsen til Dagens Næringsliv.

«Hjerteknuser» vant for øvrig stort også i Gulltaggen.