Try til topps igjen

Gullblyanten: Nok en gang var det Try Reklamebyrå som fikk med seg flest gjeve priser under kreativitetsbransjens årlige kåring, som foregikk på Plaza i Oslo fredag 27. mai.

11690 8ed9a original
11691 353d8 original
11692 2adf4 original
11693 a8abd original
11694 1b89b original
11695 9549f original
11696 bc287 original
11697 33d48 original
11698 b5584 original
11699 aab65 original
11700 2c4c0 original
11701 d890d original
11702 7598e original
11703 2b7eb original

I overkant av 600 bransjefolk var samlet for å hylle de beste norske reklame- og designjobbene fra 2010 fredag kveld. Den aller ypperste prisen var Grand Prix, en pris som ble delt ut for første gang i Gullblyanten-sammenheng, og som gikk til Anorak for deres «Hjerteknuser»-kampanje for Kaizers Orchestra (les mer om denne i egen sak). Byrået vant også et gull for samme kampanje i kategori for Publikasjoner og media.

Bank fra A til Å. I forrige Gullblyant nådde Try Reklamebyrå en milepæl med hele fem gull (alle fem av samme team), noe de nær tangerte i år ved å vinne fire gull, samt et sølv, fem bronse og fire finalistbevis. Gullmedaljene fordelte seg mellom to kampanjer: Byråets kampanje for DnB NORs pensjonssparing vant to gull i kategoriene Finans og Profil, mens den uortodokse kampanjen for Jo Nesbøs «Doktor Proktor»-barnebok, med monsterutstilling på Naturhistorisk museum og egen bokutgivelse om «Dyr Du Skulle Ønske ikke Fantes», vant gull i kategoriene Håndverk og Publikasjoner og media. Byrået ble også premiert for sine kampanjer utført på vegne av Volkswagen (Harald A. Møller), Norsk Tipping og Tine.

Kattegang.
Kitchen går sjelden hjem fra slike tilstelninger uten premier. Også denne gangen tok de hjem flere av de tyngste prisene: Byrået vant gull i kategori for Butikker, restauranter og kjeder med en stuntjobb for Fretex, hvor T-banestasjonen på Jernbanetorget i Oslo ble brukt som catwalk under Oslo Fashion Week, til forbipasserendes overraskelse og forlystelse. Sitt andre gull vant de for Norwegian, en kampanje i forbindelse med flyselskapets seks nye direkteruter fra Bergen. Norwegian åpnet en ny butikk i Bergen hver dag i seks dager, alle med utgangspunkt i de ulike destinasjonene (blant annet tyrkisk massasje og svensk mote). Byrået har tidligere i år fått internasjonal heder for begge de nevnte gulljobbene.

Mur fra sør.
En av årets outsider-favoritter på forhånd var profiljobben «En helstøpt gjeng», gjort for Sola Betong av Oktan Stavanger, der ideen gikk ut på å lage betongkunst av de ansatte. Jobben vant hele to gull: I kategoriene Kommersielle tjenester og Profil. Samme jobb vant også sølv i Håndverk.

Oktan var ikke det eneste byrået fra de blide sørland som ble priset: Fasett vant også gull for sin internkampanje for BIS Industrier, «Hilsen Mor», der byrået dro hjem til de ansattes mødre, fikk tatt bilder og notert gode råd som del av bedriftens HMS-arbeid (helse, sikkerhet, miljø).

Møøø! Dist Creative vant både gull og sølv for sitt pågående arbeid for Litago, som stadig eksperimenterer med nye og rare smaker for å øke oppmerksomheten om kjerneproduktet sjokolademelk. I år delte de opp et beitefelt i mange deler, representert ved forskjellige smaker. Dernest overvåket de ti kuer gjennom en femdagers periode for å se hvilke gresstuster, og dermed smaker, som var mest populære. Gullet gikk til kampanjen «Kuene bestemmer» mens sølvet gikk til profiljobben «Et lekent friminutt i hverdagen».

Te-tid på Lagåsen.
Kreativt Forum selv har også tatt del i en av årets gullvinnere, nemlig «Tea Time». Årets Reklame for Alvor-kampanje ble donert til Antirasistisk senter, og det var Dinamo som vant idejobben da de kom opp med konseptet der muslimske familier over hele landet inviterer ikke-muslimske naboer på tebesøk. Kampanjen har vært en gedigen suksess, med hyppige presseoppslag og køing for tebesøk.

På vei opp. Ingrid Lea, Thale høy-Petersen, Torny Hesle, Christine Betten og Karoline Arnesen vant gull i kategori for Elevarbeider – reklame og grafisk design med jobben «Ikke la dine problemer bli barnas problem» for Stine Sofies Stiftelse. De tre førstnevnte vant også sølv med den Clio-vinnende kampanjen «Det lønner seg å kjøpe billett» for Ruter, samt «Fashionbook» for Hennes & Mauritz, som fikk bronse.

Alle vinnerjobbene kan sees på www.gullblyanten.no.

Prisene fordelte seg slik mellom deltakerne i konkurransen:

Try Reklamebyrå (4 gull, 1 sølv, 5 bronse, 4 finalister)
Anorak (Grand Prix, 1 gull)
Kitchen (2 gull, 1 sølv, 1 finalist)
Oktan Stavanger (2 gull, 1 sølv)
Dist (1 gull, 1 sølv, 1 finalist)
Dinamo (1 gull, 1 bronse, 1 finalist)
Fasett (1 gull)
McCann AS/Mediafront/SDG (1 sølv, 2 bronse 4 finalister)
DDB (1 sølv, 1 bronse, 1 finalist)
Making Waves (1 sølv)
Neue Design Studio (1 sølv)
Ernö (Young Lions, 5 finalister)
Supertanker (1 bronse, 1 finalist)
Frank Trana (1 bronse)
Apt (1 bronse)
Anti (2 finalister)
Los&Co (2 finalister)
TBWA (1 finalist)
Både Og (1 finalist)
Filmhuset reklame (1 finalist)
Seefood TV (1 finalist)