Mobiliserer mot Volkswagen

Greenpeace har laget filmparodi på Volkswagens Cannes-prisede «Darth Vader»-reklamefilm. Organisasjonen mener bilfabrikanten er en miljøsinke, tross sitt grønne image.

7424 c69cb original

– EU vurderer å øke sitt reduksjonsmål for klimagassutslipp i 2020 fra 20 til 30 prosent, men Volkswagen har gått aktivt ut mot dette. Volkswagen kan ikke være bekjent av å være en miljøsinke, sier Martin Norman i Greenpeace til kreativtforum.no, om bakgrunnen for miljøorganisasjonens nye kampanje.

Filmkampanjen tar utgangspunktet sitt fra Volkswagens kjente «Darth Vader»-film, og vi møter en ung tropp med Star Wars-fans som utfordrer Volkswagens Darth Vader i miniatyr. Sistnevntes nemesis, Obi-Wan Kenobi (med følge) bruker lyssablene i møte med mini-Vaders Volkswagen-merkede Dødsstjerne.

Kampanjen, som er å se på nettsiden vwdarkside.com, blir distribuert i 14 land, inkludert Kina, Canada, USA, Storbritannina, Tyskland og Frankrike. Nettsiden proklamerer et «rebel manifesto» som skal snu Volkswagen bort fra «den mørke siden». Formålet er å få fram at bilfabrikanten, på tross sitt grønne image, er en miljøsinke som finaniserer lobbyvirksomhet der formålet er å hindre ytterligere krav til utslipp av klimagasser.

– På grunn av sin markedsposisjon er VW den bilprodusenten i Europa som har størst klimaavtrykk. Vi vet at kampanjer som dette er virker, bare se på suksessen fjorårets KitKat-kampanje og årets Barbie-kampanje har hatt, forklarer Norman.

Kampanjen vil også omfatte utendørsaktiviteter, ifølge britiske campaignlive.co.uk.

Den opprinnelige reklamefilmen fra VW, laget for årets Super Bowl av reklamebyrået Deutsch, vant gull i Cannes Lions i filmkategorien.