Laban og Solo deler førsteplassen

Sølvtaggen for juni/juli går til to miljøer: Den delte førsteplassen går til Try/Apt for «Soon to be world famous» for Solo, og til Jimmy Royal/DIST for «Salte rockere» for Nidar.

10904 60f52 original
10905 ffaca original

Try/Apt og Solo kjøpte plass på boards i Hollywood og arrangerte et sampling-event på utvalgte steder i Los Angeles. Det hele ble filmet og vist som en reklamefilm i Norge der Solo fortalte at de hadde dratt til LA for å opplyse amerikanere om at verdens beste brus faktisk er norsk. På Solo.no kunne man så lage et eget design for en boardsplakat i Hollywood. Brukernes boards ble så fortløpende streamet over til et digitalt billboard på Sunset Blvd., og hver bruker fikk sine 15 seconds of fame i Hollywood.

Juryens første reaksjon er at kampanjen spinner ut fra et veldig fint premiss for Solo:
– At lille Solo «tar opp kampen» på brus-gigantenes hjemmebane føles rett og slett veldig riktig. Det hele er i tillegg tatt ut på stødig og elegant måte, med en fin blanding av gammelt og tradisjonsrikt kombinert med glam og Hollywood. Jobben er et godt eksempel på hvor bra det kan bli med en ren og enkel grunnidé når det tenkes og gjennomføres et par hakk større en forventet. En kjempefin kampanje, sier juryen.

Klebrig kommunikasjon.
Nidar og Jimmy Royal/DIST lot folk engasjere seg i nylanseringen av Laban «Salte Rockere med lakrissmak».
– Her ble det fokusert på små grep som gjør spillopplevelsen avhengighetsskapende eller «sticky» om du vil, sier juryleder Christian Westerberg Thoresen.

– Etterhvert som man spiller vil man oppdage nye elementer, blant annet gjennom å samle på alt fra rocka klær til rumperaketter, alt inspirert av rockens klisjeer. For å bli en skikkelig rockestjerne må deltakerne så klart opparbeide seg poeng og status i spillet ved hjelp av disse objektene. ( … ) Spredningsmekanismer og konkurranse-elementet er trinnvis økende underveis og gjennomført til siste stykke, og gjennomgående er det preg av godt håndverk og stilsikkert design, sier Westerberg Thoresen.

3. plass: Tredjeplassen og bronse går til «Deep Dive» fra Mccann/Mediafront/Sdg for Statoil.
4. plass: Fjerdeplassen går til GladMat-applikasjonen fra Melvær&Lien Idé-entreprenører.
5. plass: Rushtid fra Unfold for Ruter går i mål som nr. fem.

Les mer om vinnerne på solvtaggen.no.

Teamet bak månedens vinner bestod av:
Jimmy Royal:
AD: Anders Aakre
Design: Magnus Cederholm
Flash: Per Kristian Stoveland og Håvard Stranden
Backend: Tommy Stomlien
Prosjektledelse: Ida Johsen
Ansvarlig team fra DIST, som også har stått ansvarlig for kommunikasjonsstrategi og alle markedsaktiviteter i perioden:
AD: Finn Kristian Knudsen og Eirik Sørensen
Konsulent: Kristian Lyse
Prosjektledere: Nina Inberg og Martine Stolp

Try/Apt:
AD:Karin Lund og Dennis Tönnkvist
Tekst: Øystein Halvorsen og Bjørnar Buxrud
Konsulent: Eivind Moe og Kristian Bye
Prosjektleder: Cecilie Thue og Monica Rosengren
Flash: Pål Smitt-Amundsen og Alexander Pope
Backend: Christoffer Aalholm og Thomas Sømoen
3D: Eirik Huse