Lea og Hesle til Lisboa

Ingrid Lea og Torny Hesle fra Dist Creative vant konkurransen om å få dra til Lisboa og konkurrere i Eurobest mot andre unge kreative fra hele Europa.

7325 20a49 original
7326 e9139 original
7327 50339 original
7328 b987b original

Dette er første gang at Capa og arrangørene bak Eurobest og Cannes sender et rent jenteteam for å konkurrere i utlandet.

– Capa er stolte av å endelig kunne sende noen jenter fra bransjen til en europeisk reklamefestival. Vinnerbidraget er løst med en flott idé som skaper oppmerksomhet. Capa gleder seg til å følge dette teamet både i Eurobest og i årene fremover. Lykke til i Lisboa, sier prosjektleder Vibeke Jacobsen.

Ingrid Lea og Torny Hesle (samt deres ukrediterte, men likefullt deltakende makker Thale Høy-Petersen) vant med sitt bidrag foran 19 andre jobber som deltok i konkurransen, der utfordringen var å gjøre det kjent for folk med hodepineplager at det finnes et forbund for dem.

Et år av triumfer.
Young Creatives-seieren kommer som enda en perle på en snor av triumfer for de tre unge kreatørene. I våres vant de gull i kategorien Integrated Campaign i Clio, med en jobb for Ruter. Samme jobb vant sølv i Gullblyanten, og ikke nok med det: De vant også gull i Gullblyanten for «Ikke la dine problemer bli barnas probem» for Stine Sofies Stiftelse (sammen med nevnte Thale Høy-Petersen, Christine Betten og Karoline Arnesen).

– Det måtte en veldig sen kveld til å for å klare å klekke ut løsningen på denne, forteller Lea og Hesle til kreativtforum.no.

– Det finnes veldig mange måter å illustrere hodepine på, og alle er klisjéer, for alle vet jo hvordan hodepine er. Vi tenkte at det måtte være mulig å finne en måte å snakke med migreneutsatte som vil gjøre at de føler seg sett og forstått, forteller de to, som er henrykte over seieren.

– Det er litt som da vi fikk Clio-telefonen, vi visste ikke hva vi skulle si. Det er veldig stas, men vi blir litt satt ut av sånt. Nå er det bare å pakke og dra til Lisboa!

Young Creatives er kategorien for kreative hoder under 28 år under Europas største reklamefestival, Eurobest, som i år foregår 28.-30. november i Lisboa.

I juryen satt Eirik Sørensen fra Dist Creative, og Capa ønsker å understreke at han var innhabil i forbindelse med bidraget, noe som er gjengs prasis i slike konkurranser.

Du kan laste ned vinnerskissen under artikkelen.

cfe4022e-d0d9-473f-9bab-a6830672a6fe.pdf