Husker du?

Reklamebransjen har ikke tid til å mimre. Men la oss for en gangs skyld gå fem år tilbake og se på hva som skjedde i Gullblyanten 2006.

13025 2e867 original
13026 54673 original
13027 a5492 original
13028 bb697 original
13029 4d02a original
13030 fe220 original
13031 20b67 original
13032 c8457 original

Her forleden ble vi oppmerksom på denne ferske filmen, for og av Passion Pictures, en idé ganske så lik kampanjen som ble laget i forbindelse med Gullblyanten 2006, laget i samarbeid mellom Dinamo, Pravda/Mikkel Sandemose, Hocus Focus, Apt, Lydhodene og Pål Laukli.

Fem år er ingen tid, likevel: Dette var før finanskrisen. Før du skjønte hva sosiale medier handlet om. Før Spotify og Wimp. YouTube var fremdeles beta og videoene i dårlig kvalitet. Smarttelefoner var fremdeles utelukkende for forretningsfolk. Og nettbrett? Science fiction.

Justin Bieber var bare 12 år gammel.

Fintfolk

Kampanjen ble klekket ut av Lars Joachum Grimstad og Egil Pay, dengang team i Dinamo. I første film møter vi teamet sammen med Annebeth Johansen. I film nr. to er det Alexander Gjersøe og Hans Magne Ekre som er ideklekkerne, mens Christian Hygen, Per Erik Jarl, Tore Woll og Erlend Klouman Høiner spiller stolte idé-foreldre i den siste.

I den ene dobbeltsidige annonsen som ble utviklet er det Petter Bryde og Thorbjørn Ruud som har baby-myldring, mens vi i de fire resterende helsidene møter Mikkel Sandemose, Annette Kriszat, Jeppe Christoffersen, Trond Vestengen, Dagmar Kollstrøm, Per Kristian Voss Halvorsen, Vidar Singh, Atle Skageng, Tone Garman og Morten Foss.

Gullblyantgeneral dette året var Tom Søgård, mens juryoberst var Tore Woll. Gullblyantens Ærespris gikk til Eirik Hovland. Det var innlevert 904 arbeider til juryering og prisutdelingen foregikk på Konserthuset i Oslo.