Sølvtaggen får make-over

Lanserer «Digitaltaggen» og den nye jurylederen Jan Finnesand.

12516 72f03 original

INMA ønsker å forsterke den månedlige kåringen for interaktive medier, Sølvtaggen, og et av midlene er den nye kategorien Digitaltaggen, ifølge en pressemelding fra INMA.

Digitaltaggen skal løfte fram «menneskene som faktisk står bak, produserer og pønsker ut disse løsningene» ifølge avtroppenede juryleder Christian Westerberg Thoresen.

– Vi har nå jobbet en god stund med å få på plass logistikken rundt denne nye delen av Sølvtaggen, og ettersom Sølvtaggen har fått nytt system med tilhørende nettsider kan vi endelig sparke i gang det vi rett og slett har kalt Digitaltaggen, supplerer Hanne Ninnia i INMA.

Poeng følger person.
Taggen vil fungere på lik linje med Byrå- og Produksjonstaggen poengmessig, men poengene følger den enkelte personen, uansett hvilken konstellasjon vedkommende jobber sammen med på de enkelte bidragene.

– Man kan registrere inntil seks personer pr. bidrag, og vi oppfordrer til at disse plassene forbeholdes de som har hatt en spesielt viktig innvirkning på bidragets endelig utforming, sier Ninnia.

Nytt av året er at poengsystemet og tilhørende regler er endret for at Sølvtaggen skal oppfattes som mer rettferdig, seriøs og dermed også viktig å være en del av.

Strengere.
Jan Finnesand (bildet), senior-AD i MediaFront har overtatt som juryleder etter Westerberg Thoresen, og forklarer endringene i poengfordelingen slik.

– I tråd med at kriteriene for Sølvtaggenbidrag er endret og nå følger Gulltaggen-standard, har vi valgt å gå bort fra at det skal deles ut 1.-5. plass hver måned uansett. Det vil tas en beslutning på hvor mange bidrag som skal motta poeng ved hver juryering, som settes utfra en cut basert på prosentvis poengfordeling. Dette gjør at vi i juryen nok vil oppfattes som strengere, men poeng i Sølvtaggen skal henge høyt og det er vanskelig med dagens poengsystem, forteller han.