Holst og Widerøe til topps

Widerøe-filmen «Hele Norge. Hele tiden» vant Beste film under gårsdagens Gullbranson-utdeling. Regissøren bak, Marius Holst, vant regiprisen.

12365 9c499 original
12366 2fe3d original
12367 d107e original
12368 a1243 original

Widerøes reklamefilm for konseptet «Hele Norge. Hele tiden» (McCann) gikk helt til topps i den nye reklameprisen Gullbranson, der den ble kåret til Beste reklamefilm.

Filmen er produsert av 4 1/2 og regissert av Marius Holst, som i fikk prisen Beste regissør for samme jobb.



Gullbranson ble arrangert for første gang i går, og har først og fremst som mål inspirere den norske reklamefilmbransjen. Bak prisen står Produsentforeningen og de tre initiativtakerne Erik Schøien i Pravda, Espen Horn i Motion Blur og Guri Neby i Einar Film & Fortellinger.

Ifølge Neby var gårsdagens prispremiere ytterst vellykket.

– Gullbranson er en pris som har kommet for å bli. Vi var en lykkelig gjeng med fagarbeidere som en gangs skyld fikk lov til å være i fokus denne kvelden, og jeg tror det er viktig for norsk reklamefilm at også ypperlig håndverk blir premiert.

Hederspris. Navnet er en hyllest til den norske regissøren Johan Gulbranson, som har vunnet i Cannes Lions 19 ganger, i tillegg til priser i Clio, Epica, Eurobest og New York Festivals. Gulbranson ble selv den første mottakeren av Gullbransons hederspris torsdag kveld.

Her er gårsdagens vinnere:

• Beste reklamefilm: Widerøe, «Hele Norge. Hele tiden», (4 ½, produsent Magnus Castracane og McCann)
• Beste animasjon: Netcom, «Halvorsen» (Pravda og McCann)
• Beste Promo: NRK, «Wimbledon»
Beste visuelle effekt: Canal Digital, «Mannen som levde i en film» (Shortcut og storm Studios)
• Fagprisen: NRK, «Wimbledon», (Lyd og design: Marius Hansen)
• Beste regissør: Widerøe, «Hele Norge. Hele tiden» (Marius Holst)
• Våghalsen: Smash, «Verdensrommet» (Trøbbel og Try)
• Hedersprisen: Johan Gulbranson