Flaskepost vant sommer-Sølvtaggen

En sporløst forsvunnet Solo-flaskepost vant Sølvtaggen for juni/juli, i en runde der Try/Apt står bak tre av de fire premierte bidragene.

38464 e0426 original

Våren 2013 reiste Try/Apt sammen med Solo ned til Tenerife for å slippe verdens største flaskepost ut på Atlanteren. Flasken ble sluppet på samme sted som Thor Heyerdahls Ra II og har vært på havet i snart 160 dager. Mer enn 300.000 har fulgt ferden på kampanjesiden solo.no.

Det har vært flere utfordringer underveis, og den åtte meter lange flaskeposten er for tiden sporløst forsvunnet fra radaren. Det risikofylte prosjektet har vunnet flere priser, nasjonalt som internasjonalt, og denne måneden sikret de seg også Sølvtaggen for juni/juli.

– En modig løsning som appellerer til den oppdagelsesreisende patrioten i oss, sier juryen.

– Kule «gadets» kombinert med stort PR-potensial gjør jobben til en verdig vinner av Sølvtaggen. Et referansecase på hva som er teknisk mulig, og et godt eksempel på hvordan det er man reposisjonerer en merkevare fra tradisjonell og trygg, til kul og trendy.

Stort og rart

– Flaskepost-ideen er jo noe av det største og rareste vi har gjort. Derfor var vi opptatt av at selve nettløsningen skulle være enkel og oversiktelig uten alt for mye dikkedarier. Det synes jeg vi har lykkes godt med, sier Dennis Tönnkvist i Try/Apt.

– Selv om den store flaska er hovedpersonen i denne kampanjen, er det ikke tvil om at det er gjennom sosiale medier og nettløsningen vi har kontakt med målgruppa vår. Derfor har vi også lagt ned mye arbeid i dette, og da er det selvfølgelig ekstra hyggelig med en klapp på skulderen, som en sølvtagg er, sier Joakim Sande i Solo AS.

Teamet bak månedens vinner bestod av:

  • AD: Martin Thorsen, Dennis Tønnkvist, Karin Lund
  • Tekst: Øystein Halvorsen, Bjørnar Buxrud
  • Konsulent: Linda Kling
  • Utviklere: Pål Smitt- Amundsen, Knut Skåla, Thomas Sømoen
  • Designer: Rickard Rosenlund
  • 3D: Christian Lundvall, Eirik Huse
  • Prosjektledere: Cecilie Thue, Monica Rosengren
  • Ansvarlige hos Solo: Joakim Sande og Marianne Høy Erikstad.

2. plass til «IE 10 – Raskere til innholdet»

Månedens andreplass går til McCann og MediaFront for en tre sekunder lang webTV-reklame for Internet Explorer 10. Den usedvanlig korte avspillingstiden er i seg selv ideén: med nye IE 10 kommer du raskere til innholdet.

– En relevant, enkel og smart måte å kommunisere produktfordelen på. En ren idé, fortalt raskt – til målgruppens garanterte fornøyelse, sier juryen.

3. plass til «Verdens fineste stilling ledig»

Thomas Seltzer, Sigrid Bonde Tusvik og Erik Thorstvedt er med å sikre tredjeplassen i månedens Sølvtagg. Kampanjen, som er laget av TRY/Apt for Kunnskapsdepartementet, bruker små barn med voksne hoder for å få flere til å jobbe i barnehage.

– En sjarmerende og fin film som gjør oss nysgjerrige, sier juryen. – Klok bruk av kjente fjes og fin produksjon. Vi tror dette løfter statusen til førskolelæreren.

4. plass til «Folkets reklamefilm»

TRY/Apt tar også fjerdeplassen med «Folkets reklamefilm» for Stabburet/Grandiosa Kebabpizza.

For å lansere det Stabburet selv mener er «deres rareste pizza noensinne» kombinerte TRY/Apt sosiale medier og tradisjonell reklamefilm. Det holdt til en fjerdeplass. Kampanjen, som lanserte Grandiosa Kebabpizza, brukte Facebook som castingbyrå. Hele Norge ble invitert til å tagge seg selv til en rolle i reklamefilmen. Juryen gir skryt for god bruk av sosiale medier.

– Dette er riktig måte å bruke Facebook på! Vi er dessverre ikke like begeistret for selve filmen. Et spennende grep som gir et litt i overkant rart resultat, sier juryen.