Mediebarometeret: Veksten fortsatte i juli

De digitale plattformene bidro sterkt til reklamemarkedets fortsatte vekst i feriemåneden.

38410 74236 original

Mediebyråenes reklameinvesteringer fortsetter å vokse, ifølge Mediebarometeret pr. juli 2013. I juli handlet byråene reklame for 423,8 millioner kroner, 12,6 prosent mer enn i samme måned i fjor.

Digital vekst

Det var digital reklame som bidro til mye av veksten i juli, og omsetningen økte med 53,4 prosent til 104,9 millioner kroner. Utendørs hadde også en pen økning på 30,7 prosent til 22,8 millioner kroner. Direktereklame vokste med 30,4 prosent til 60,9 millioner kroner, mens TV steg med 6,6 prosent til 125,3 millioner kroner. Avisene kommer dårligst ut med en nedgang på 14, 1 prosent til 64,8 millioner, mens uke- og magasinpressen på sin side fikk en vekst på 17,3 prosent til 14,5 millioner kroner.

I løpet av årets første sju måneder har mediebyråene handlet reklameplass for 5,047 milliarder kroner, en økning på 6,2 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2012.

– Omsetningen for TV har en økning på 8,4 prosent så langt i år og markedsandelen er noe tilbake og holder et nivå på drøye 37 prosent, det samme som for juli i 2012, sier Tonje Gjerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen.

– Internetts andel er 20 prosent av mediebyråenes omsetning. En vekst hittil i år på nesten 25 prosent og en omsetning som runder én milliard kroner. Display står for 72 prosent av dette, søk cirka 15 prosent, mobil 10,2 prosent og web-TV 3,2 prosent. Markedsandelene for trykte medier er stabile i forhold til juni 2013, sier Gjerstad.