Reklamemarkedet har snudd

I andre kvartal 2013 har det norske reklamemarkedet vokst 1,7 prosent, ifølge Institutet för reklam- och mediestatistik.

38596 754a7 original
Lokomotivet i markedet andre kvartal er TV-reklame, som vokser med hele 8 prosent. Foto fra «Vossafår»kampanjen 2010

IRM-rapporten «Norsk Mediestatistikk kvartal 2 2013» viser at reklamemarkedet omsatte for 5,2 milliarder kroner i andre kvartal 2013.

Trenden er snudd

I de fire foregående kvartalene gikk reklamemarkedet tilbake, men nå er det i pluss igjen. Veksten i andre kvartal 2013 var på 1,7 prosent.

Internett fortsetter å vokse ufortrødent og veksten er på nær 11 prosent. Det ble et sterkt kvartal for søkeordsmarkedsføring. Også rubrikkannonsering på nettet viser tosifret vekst, mens merkevare hadde en vekst på 6 prosent. Nytt for andre kvartal er at IRM nå også har tall for Web-TV, som omsatte for 44 millioner i andre kvartal 2013.

Sprenger milliardgrensen

Lokomotivet i reklamen er TV, som vokser med hele 8 prosent. TV sprenger dermed milliardgrensen for første gang i et andre kvartal. Andre medier med vekst var kino og radio.

Negativ utvikling på papir

Alle trykte medier opplevde en negativ utvikling i andre kvartal 2013, unntatt innstikk i dagspressen og fagpressen. Dagspressen er fremdeles størst av reklamekanalene, men tapte 7,5 prosent av sine inntekter sammenliknet med det andre kvartalet i 2012. Men dagspressen har dempet fallet i forhold til første kvartal i 2013.

– Reklamemarkedet er igjen i pluss og det med ettertrykk. I de tre største kategoriene, Dagspresse, Internett og TV ser vi at opphentingen er bedre enn ventet. Dagspressen går noen prosentenheter bedre enn forventet samtidig som kurvene for både internett og TV peker kraftig oppover, sier Madeleine Thor (bildet), daglig leder i IRM