Nye stjerner for STELLA

Tank Design i Oslo har stått for utviklingen av ny profil for effektivitetskonkurransen Stella, på ingen måte en enkel oppgave. Her kan dere se et utdrag av profilen og høre designerens tanker om oppgaven.

39186 36147 original
39187 7522b original
Foto av logoen preget på papir. Foto: Tank
39188 352ef original

Siden oppstarten i 1999 har effektivitetskonkurransen Stella hatt forskjellige visuelle identiteter. Etterhvert har profilen blitt utydelig, med for mange elementer. Linda Skarpås, som er senior designer hos Tank Design, har utviklet den nye profilen, som er blitt forenklet og modernisert.

– Stellas formål er å heve kompetansen og effekten av kreativ kommunikasjon, og da er det viktig at det visuelle uttrykket speiler nettopp dette. Konkurransen har jo over tid hatt flere ulike identiteter som blant annet en håndtegnet stjerne og «Stigemannen». Det var på tide å gjennomføre en modernisering og å skape en helhet både når det gjelder det visuelle uttrykket og synligheten i bransjen, forklarer hun.

Vi la vekt på at Stellas identitet skal formidle anerkjennelse og at logoen skal markere seg som et kvalitetsstempel.

Et kvalitetsstempel

Kreativt Forum og Skarpås ble enige om en strategi som skal speile hva Stella er, og hvilke ambisjoner prisen har.

– Underveis avsjekket vi med medlemmer i arbeidsgruppene at arbeidet var på rett vei, noe som er en blanding av skummelt og givende når man har sin egen bransje som målgruppe. Vi la vekt på at Stellas identitet skal formidle anerkjennelse og at logoen skal markere seg som et kvalitetsstempel. Den visuelle identiteten skal utstråle troverdighet, reflektere forretningsmessig pondus og ikke minst skape en stolthet rundt prisen.

En stjerne med selvtillit

En av forutsetningene var å beholde stjernen (Stella) som symbol.

– Stjerner er blitt gjengitt i utallige versjoner til alle tider, i likhet med for eksempel klode og sol. At symbolet er velkjent ønsket vi å utnytte ved å utfordre persepsjonen av stjerne. Hvor mye kunne vi forenkle og samtidig beholde oppfattelsen av logomerket som en stjerne? Stellas målgrupper er visuelt oppegående kommunikatører, så i våre øyne ble det essensielt å utfordre dekodingen av symbolet, eller lesbarheten om du vil, samtidig som vi ville at identiteten i sin helhet absolutt skulle føles relevant og ose av selvtillit og kvalitet, forklarer Skarpås.

Ved å fjerne alle overflødige elementer både i logomerket og navnetrekket, mener Skarpås at de kom helt inn til selve kjernen.

– Dette understreker at Stella er en effektivitetskonkurranse. Målsettingen var at formspråket skal formidle at det er en prestisjefylt pris, et kvalitetsstempel. Det er også viktig at elementene i logomerket kan fragmenteres og animeres, og dermed gis liv under utdelingen. I tillegg skal den selvsagt fremstå elegant på den fysiske prisen.

Sort var naturlig å velge som hovedfarge, siden identiteten skal leve godt sammen med alle de ulike vinnerarbeidene, ifølge Skarpås.

– For å understreke at Stella belønner arbeider med antall stjerner og ikke den tradisjonelle gull-, sølv- og bronseinndelingen, ble petroleumsblå valgt som tilleggsfarge, avslutter hun.


Prekvalifiseringen er i gang, og det er enklere å sende inn case enn noen gang! Innsendelsesfrist er 31. oktober. Les mer her.


***

Linda Skarpås er 36 år og senior designer i Tank. Studerte grafisk design|BFA på Academy of Art College i San Francisco. Etter fire år som student flyttet hun hjem til Norge hvor hun jobbet freelance et par år før hun startet i Tank høsten 2004.