God kortliste-uttelling i Eurobest

Eurobest: Foreløpig er 32 norskproduserte jobber gått til finale i Lisboa. Det er ti mer enn i fjor. Det er Try/Apt og SMFB som dominerer.

40741 4a0d2 original

Europas største reklamefestival, Eurobest åpnet i Lisboa i dag. Festivalen fortsetter til og med fredag, da den store prisutdelingen foregår på kvelden. Omtrent 4700 arbeider fra 32 land skal granskes, bedømmes og prises i det som er festivalens 26. år.

Allerede i dag ble brorparten av finalistene offentliggjort, det vil si innen kategoriene Print, Outdoor, Promo & Activation, Media, Design, Interactive, Radio, PR, Mobile, Branded Content & Entertainment og Print & Poster. Film skulle også ha blitt offentliggjort, men mediene har fått beskjed om at juryen rett og slett ikke klarte å blir ferdige innen fristen tirsdag kveld, og at denne kommer «en eller annen gang» i løpet av festivalen.

På fredag slippes de siste kortliste-kategoriene: Integrated og Film Craft. I tillegg annonseres vinnerne i Young Creatives, der Norge i år har to team med i konkurranse.

Her er finalistene

En kjapp oppsummering over hvilke norske jobber som er i finale:

  • Try/Apts Taxi Stoltenberg-stunt er den mest populære norske jobben med åtte finalistplasseringer: Én i kategori for Branded Content & Entertainment, to i Interactive-kategorien, to i Media, én i Outdoors og to i PR.
  • Populær er også SMFBs kampanje «7 Days of Rain» for Geox, som passende nok ble nominert syv ganger: Én i Branded Content & Entertainment, fire ganger i Interactive og to ganger i Promo & Activation. SMFB har med nok en kampanje for Geox, nemlig «Scream Challenge», som er nominert i Media.
  • Flaskeposten til Solo fra Try/Apt fikk også bra uttelling med fem nominasjoner, én i hver kategori: Direct, Interactive, Media, Outdoor og Promo & Activation. Byrået har også en nominasjon i PR for Telenor HD Voice med «The Sound of Silence Project».
  • SMFB er videre nominert tre ganger for to IKEA-jobber: I Direct og Interactive for «Bruktkampanjen» samt én nominasjon i Interactive for «The All-In-One Banner». Byrået har i tillegg en nominasjon for «The Pre-Internet Shoe» for Diesel.
  • Anorak/HES/Notch er nominert to ganger, i Media og Mobile, for «Kaizervirus» for Kaizers Orchestra.
  • DDB har de eneste Radio-nominasjonene fra Norge med to shortlistplasseringer for Sølvmikk-vinneren for oktober, «The Electric Traffic Report» for Peugeot.
  • Kitchen er nominert i Outdoor med kampanjen «Fast & Safe» for Vegvesenet, en jobb som tidligere har vunnet pris i prestisjetunge London International Awards (LIA).
  • Nedlagte Dist har også fått med en etterslenger med «Whopper Sellout» for Burger King i kategori for Promo & Activation.

Vinnerne annonseres fredag kveld.

www.eurobest.com