Hvem trenger egentlig kreative ledere?

Ikke Forsman & Bodenfors, som var på Eurobest i Lisboa for å fortelle om den nordiske reklamebyråmodellen.

40837 4b724 original
For at modellen skal virke, må vi levere, og det gjør vi effektivt, sa Silla Levin og Anna Qvennerstedt under F&Bs seminar torsdag. Foto: Eurobest

Hos Forsman & Bodenfors har de aldri hatt kreativ leder. De har riktignok ljugd på seg fjonge titler som Chief Creative Officer og Executive Creative Director for å kunne være med i juryer og seminarer på andre og mindre egalitære områder av kloden enn i nord, men det er jo bare spill for galleriet (her har norske kreative åpenbart noe å lære).

Arkaiske rangordninger

Sannheten er at F&B består at tekstforfattere og AD-er. Alle er håndverkere. Og det eksisterer ikke noe hierarki blant de kreative i byrået. Det var budskapet torsdag da AD og seniorpartner Silla Levin og tekstforfatter, seniorpartner og styreformann Anna Qvennerstedt var i Lisboa for å fortelle kreative fra hele Europa om hvordan de får det til. De startet friskt:

– Den regjerende modellen for hierarkier i reklamebyråer ble skapt i USA like etter andre verdenskrig, og den er ikke kreativ i det hele tatt. Den minner mest om arkaiske rangordninger fra militæret eller den katolske kirke. Hierarkier byr ikke på noe nyttig til den kreative prosessen og vi vil ikke ha dem, slo Qvennerstedt og Levin fast.

Når vi snakker med amerikanere blir de forferdet og sammenlikner det med kommunisme

– Vi har valgt motsatt, med flat struktur og minimalt med administrasjon. Vi har 49 prosent kreative i byrået, som er litt mer enn gjennomsnittlig. Vi sitter samlet for å bygge opp en sterk lagånd, vi har hele 28 partnere i byrået og alle svarer til sine opprinnelige titler som art director eller tekstforfatter. Når vi snakker med amerikanere blir de forferdet og sammenlikner det med kommunisme, men det har med stabilitet, kultur og vennskap å gjøre. Og overordnet sett handler det om én ting: At alle tar ansvar for sine prosjekter. Det betyr blant annet at alle snakker direkte med kundene uten unødvendige mellomledd. Vi utvikler nære forhold til kundene, og har telefonnummerne deres lagret på mobilen. Når kundene og vi blir godt kjente med hverandre utvikles det tillit mellom partene.

Hvem bestemmer?

– Men hvem bestemmer når det ikke er kreativ leder til stede? Svaret er teamet. Vi er et stort selskap sett med svenske øyne, men hvert prosjekt har eget team der alle har meninger. Samtidig publiserer vi skissene til prosjektene våre, i forskjellige stadier, bokstavelig talt på gulvet, slik at alle i byrået kan være med å bidra med tanker, noe de også gjør. Vi inviterer også folk utenfra teamet til å komme med meninger tidlig i prosessen.

– I stedet for å få én kreativ leders mening, kan du få tilbakemelding av ti av dine kolleger. Hvis en kampanje prises og hylles vet de andre i byrået at de har vært med på å utvikle suksessen. Hvis kampanjen mislykkes vet du at du har resten av byrået i ryggen. Og det skal være lov å feile, det gjør alle iblant. Lagånden er alfa omega hos F&B, og derfor er det også slik at vi ikke opererer i faste team, de dannes i stedet til hvert prosjekt. Slik utvikles alle hele tiden.

Prestisje og ego er bannlyst hos F&B

– Men finnes det ikke utfordringer med modellen? Selvsagt. Derfor er det viktig å lytte og være villig til å gjøre forandringer. Samtidig er det essensielt å være ærlig når du blir spurt om å mene noe om andres prosjekter. Du må være villig til å la andre se tidlige versjoner av arbeidet og ikke la egoet komme i veien. Prestisje og ego er bannlyst hos F&B. Vi ønsker et godt arbeidsmiljø, og vi vet at det vanlige er å stimulere til konkurranse mellom teamene, men det gjør ikke vi. Vi forsøker å hjelpe hverandre i stedet. Hvis folk føler seg trygge så vil de våge seg på ting som de kanskje ikke ville ha dristet seg til å gjøre ellers.

Hvordan gjøre karriere?

– Hvis idéer er det du er best på, så ønsker F&B at det er det du skal jobbe med praktisk talt til du er pensjonist, uansett om du er ny eller har jobbet i 25 år. Hvordan kan jeg gjøre karriere da, spør du kanskje, og svaret er økt lønn og partnerskap i byrået. Men tittelen din forblir de samme og arbeidsdagen blir ikke særlig annerledes. Og det virker: Ingen slutter i Forsman & Bodenfors, slo de to fast, og satt dermed strek for foredraget.