Creuna fornyer Hurtigruten

Creuna har vunnet prestisjeoppdraget å hjelpe Hurtigruten med utvikling av ny bookingløsning og nytt nettsted. – Vi har store ambisjoner. Vi må ta et ordentlig kvantesprang, sier Oscar Engeli, direktør for Corporate Services i Hurtigruten.

54395 d42d5 original
Creuna har vært på researchtur på Hurtigruten: Øyvind Nordseth Westbye (på bildet) og Petter Solberg (foto).

Creuna blir Hurtigrutens nye digitale utviklingspartner.

– Vi trenger noen som kan være en tett partner fremover på dette området, og jeg ønsker meg noen som er proaktive og kan være disruptive i vår industri, sier Oscar Engeli, direktør for Corporate Services i Hurtigruten. Selskapets digitale kanaler utgjør i dag for lite av totalomsetningen for Hurtigruten, og Engeli ønsker en kraftig styrking av området.

– Vi må ta et ordentlig kvanteprang og tørre å ta noen grep som vil være unike for cruisebransjen. Jeg tror Creuna er rett partner for å gi oss et slikt løft, sier han.

Tverrfaglig kreativitet

Creuna ble valgt etter en lengre prosess som blant annet inneholdt en kreativ konkurranse. Engeli ble spesielt imponert over samarbeidet Creuna viste mellom ulike fagområder.

– Vi ba om innspill til fire scenarier, konkrete utfordringer vi har, og fikk tydelig demonstrert hvordan Creuna samarbeider på tvers av teknisk brukeropplevelse, frontenddesign og ikke minst strategi. De har et veldig godt team som vil være mer enn kapable til å løfte oss, sier Engeli, og nevner også den relevante erfaringen Creuna alt har fra reiselivsbransjen med kunder som Visit Norway.

– Vi legger stor vekt på brukeropplevelse gjennom hele kundereisen, noe Creuna har mye kompetanse på. Legg til høy domenekunnskap og god kjemi partene imellom, så ble valget tydelig, sier han.

– Hurtigruten er en ambisiøs aktør som ønsker å tenke nytt med en fremoverlent og innovativ løsning. Det gjør dem til en drømmekunde for oss, sier Silje Storhaug, seniorrådgiver i Creuna.

Ny bookingløsning

Hurtigruten jobber for tiden med å ferdigstille strategien fremover, og ønsker derfor ikke å gå i detalj om fremdriftsplanene sammen med Creuna, men Engeli opplyser at nettsted og bookingløsning er to konkrete oppgaver som venter.

– Bookingløsning er noe av det første vi vil angripe.

Creunas kjerneteam for Hurtigruten består av: Torbjørn Sitre (konseptutvikler), Øyvind N. Westbye (interaksjonsdesigner), Karin Andenæs (grafisk designer), Werner Grini (teknisk løsningsarkitekt), Rannveig Aarnes (tech lead), Ingunn Bratteberg (prosjektleder) og Silje M. Storhaug (kundeansvarlig rådgiver). I tillegg vil prosjektet involvere et utvidet team med flere Creuna-ressurser.