Håper på digital Stella-effekt

Prekvalifiseringsrunden for effektivitetsprisen Stella er over og juryprosessen er godt i gang.

53807 85259 original
Fra venstre: Ann-Kristin Schram, Elling Aarflot, Lars E. Olsen, Svein Roger Selle, Kristian Lyse, Per Kristian V. Halvorsen, Patrik Bergfjord, Lena Petersson, Helge Gjertveit. Foran fra venstre: Ståle Gjerseth og Espen Haugen. Foto: KF

Innsendelsesfristen for bidrag til effektivitetsprisen Stella gikk ut i begynnelsen av november, og i forrige uke satt den nye juryen seg ned i Kreativt Forums lokaler for diskutere de innsendte bidragene og årets konkurranse.

Suksess med prekvalifisering

I fjor gjennomførte Stella for første gang en prekvalifiseringsrunde der alle innsendte bidrag fikk en konkret tilbakemelding på den faglige kvaliteten i oppgavebesvarelsen. Svein Roger Selle, partner og rådgiver i MK Norway, er juryleder på andre året, og han mener årets utfordring blir å følge opp det gode arbeidet som ble gjort i fjor.

– I fjor skjedde en liten revolusjon ved at Stella begynte å gi tilbakemeldinger under prekvalifiseringen. Det vet jeg at mange oppfattet som positivt, for det har ikke skortet på fordelaktige tilbakemeldinger. Oppgaven vår nå blir å gjennomføre dette arbeidet enda bedre, slik at læringseffekten blir forsterket. Da får vi befestet Stellas posisjon som Norges viktigste kommunikasjonspris.

– Stella er den eneste prisen som handler om at kommunikasjonen virker, derfor er den viktigst, føyer Selle til.

Digital revolusjon

Han mener vår nye digitale virkelighet har pulverisert den siste resten av latent motstand mot å måle effekten av kommunikasjonen.

– Det skjer en digital revolusjon også for Stella, og vi er spent på å se hvor mye digitalt materiale som kommer inn i år, sier han.

Som byråleder i MK Norway har han sjøl fått god nytte av tankesettet som Stella innbyr til.

– Du blir rett og slett mer bevisst på å sette tydeligere formål ved det du gjør. Alle markedssjefer og direktører har behov for å dokumentere aktivitetene sine, og den bevisstheten er noe som vi har tatt med oss i mye av kundearbeider vi har gjort. Stella har veldig god læringseffekt både hva gjelder byråer og kunder, avslutter Selle.

Denne runden av Stella kulminerer med prisutdelingen 19. mars 2015.

Årets jury

Dette er juryen for Stella 2015:

Juryleder Svein Roger Selle (rådgiver/partner, MK Norway), Elling Aarflot (høyskolelektor NKH), Ronny Solvik (markedssjef i Mills) Svein I. Sælid (strategisk direktør i McCann), Helge Gjertveit (konsulent i TRY/Apt), Ståle Gjerseth (kundedirektør i MediaCom), Morten W. Knudsen ( høyskolelektor Handelshøyskolen BI), Ann-Kristin Schram (Head of marketing i Byggtjeneste), Lars E. Olsen (professor ved Markedshøyskolen), Espen Haugen (planner i Kitchen), Kristian Lyse (konsulent i SMFB), Per Kristian Voss Halvorsen (Creative Planning Director i LOS&CO), Patrik Bergfjord (planner i Saatchi & Saatchi), Lena Petersson (kommunikasjondirektør i Star Tour), Chris Samways (Group Marketing Director hos Estrella Maarud) og Eirik Friberg Ekrann (Practice Head – Brand & Communications, TNS Gallup).

Formålet med Stella – Effektiv kommunikasjon er å stimulere oppdragsgivere, byråer og institusjoner til å arbeide for bedre dokumentasjon av hvordan markedskommunikasjon bidrar til verdiskapning for oppdragsgiver. Samtidig skal den bidra til å bringe kommunikasjonsfaget videre, ved å gi ny læring om hvordan god kommunikasjon virker i en stadig mer kompleks verden.

Konkurransen er laget etter mønster av den britiske «IPA Advertising Effectiveness Awards» og ble arrangert første gang i Norge i 1998.