Skal samle det kreative Norge

Det norske design- og kommunikasjonsbyrået Anti lanserte nylig det nye livsstilsmagasinet A New Type of Imprint med flere representanter fra det kreative Norge tilstede.

53903 10e27 original
53906 af088 original
53909 497d3 original
53912 dc703 original
53915 93f2c original
53918 dfe88 original
53921 5ac10 original

Lanseringen fant sted hos Galleri 1857 onsdag forrige uke og redaktøren Veronica Mike Solheim presenterte det ambisiøse prosjektet.

– Ideen springer ut fra vår egen lidenskap, men er også fremprovosert av en meget unispirende forelesning jeg hadde på Westerdals, da Einar Ryvarden påstod at Norge er en nasjon som spiser ferdigpizza og ser feelgood på TV. Videre sa han at Se & Hør er landets mest leste magasin, at dersom man tror man kan lage noe som er annerledes, og faktisk tjene penger på det, kan man bare legge opp med en gang, forteller redaktøren.

Dystopisk sci-fi à la Ridley Scott? Neida, magasinlansering på galleri 1857. Foto: Kloé (www.seenbykloe.net)

Solheim utbroderer videre om de sørgelige tilstandene.

Einar K Holte, eier av Fuglen, mottok i 2011 katalogen «Important Nordic Design» fra Pury & Company i London og til hans store forskrekkelse var ikke Norge nevnt en eneste gang. Han gikk sammen med Peppe Trulsen og Halvor Digernes og lagde utstilligen «Norwegian Icons», hvor han stilte ut 500 ikoniske designmøbler fra norske designere i New York, Tokyo og Oslo. Det ble en kjempesuksess. Holte sa også i et intervju at han mener norsk design er blant verdens best bevarte hemmeligheter.

Manglende formidling

– Jeg snakket med Benedicte Sunde, daglig leder på DogA, som bekreftet dette og hun fortalte at det går langt tilbake i tid: I 1954 hadde Skandinavisk Design sitt internasjonale gjennombrudd og da sluttet de norske myndighetene å støtte landets designere, mens Sverige og Danmark satset. Det er de som definerer skandinavisk design i dag, og da jeg leste om de over 500 designerne i «Norwegian Icons», kjente jeg bare til tre av dem. Hvorfor er det sånn at selv nordmenn kjenner til flere danske og svenske designere, enn norske? Benedicte fortalte meg at svaret er enkelt: vi har ikke formidlet våre designere gjennom historiebøker, i skole, i utstilling eller i media. Det har blitt bedre, men det må gjøres mer.

Ut til verdensbyene

Det var altså her ideen om A New Type of Imprint ble skapt. Magasinet som skal rette søkelyset mot norske kreatører og kunstnere skrives på engelsk og har allerede funnet sin plass i hyllene hos Milla Boutique, Eske Interiør, Kollekted By, YME, RØST, Holzweiler Fornebu og Anti Store i Oslo, og er på vei til andre byer som Trondheim, Bergen, Kristiansand, New York, Tokyo, London, Stockholm og København. En komplett oversikt over utsalgssteder finner du på magasinets nettside neste uke.

– Det høres kanskje pompøst ut, men målet vårt er å løfte den norske kreativiteten i både inn- og utland, helt uavhengig av trender og status. Forhåpentligvis er A New Type of Imprint et lite, men viktig steg i riktig retning for vår egen kreative nasjon, avsluttet redaktøren.