Sølvtaggen til interaktiv IKEA-katalog

Kampanjen «En god dag starter her» for IKEA er «en perfekt jobb» ifølge ordlyden i Sølvtaggen-juryens oktoberkåring.

54086 76dee original
54089 e6aea original
IKEA-teamet: Hans Magne Ekre, Christoffer Lorang Dahl, Alexander Gjersøe André Koot, Nicklas Hellborg, Kristian Kristiansen, Mari Engen, Stina Norgren, Arnar Halldorsson og Hans Martin Rønneseth. Foto: INMA

SMFB står bak årets IKEA-kataloglansering «En god dag starter her».

– Kampanjen er en lekker blanding av film, nettside, katalog og butikk. Den interaktive opplevelsen lar brukeren se IKEA sine produkter, samt leke seg rundt i en adventskalenderaktig stemning. Fra å ha castet den nesten for perfekte familien, er dette en perfekt jobb levert fra SMFB, sier juryen i en kommentar.

Usedvanlig stor produksjon

– Vi setter stor pris på anerkjennelsen, forteller kreatør André Koot.

– For oss har dette vært et veldig spennende og omfattende prosjekt, med høye ambisjoner om skape en ny og givende måte å utforske en IKEA-kolleksjon på. Det har resultert i en av de største digitale produksjonene noensinne i norsk skala. Hvert eneste kaninhull i den interaktive filmen har vært en liten produksjon i seg selv, og nærmere 200 mann hos Mediamonks i Hilversum var involvert de siste månedene før lansering. Vi er nå i gang med å utvikle og tilføre nytt innhold til siden, som skal være navet i IKEA sin bad- og soveromssatsing et helt år, avslutter Koot.

Den tekniske løsningen bak «En god dag starter her» er levert av Mediamonks, som er verdens største kreative digitale produksjonsbyråer. De jobbet også med SMFB på Geox’ «7 Days of Rain»-kampanje, Årets Sølvtagg i 2013.

Bak lås og slå

I det juryen omtaler som en sterk måned var det jevnt mellom jobbene som landet på plassene bak IKEA. På andreplass landet «Cellen», som Try/Apt har laget for Amnesty Norge. Kjente og ukjente fjes ble passert bak lås og slå i en celle på Egertorget for å sette fokus på hva folk sitter fengslet for i andre land og å verve nordmenn til å bli SMS-aktivister i arbeidet om å skaffe underskrifter.

DDB Oslo og Good Morning sin Big App for McDonald’s gaper over tredjeplassen, mens Isobars orkestrerte kjærlighetshistorie for sammenslåingen av SATS og Elixia lander på fjerde. «Bokstavdonasjon for Organdonasjon» sikret Saatch & Saatchi månedens siste poengplass med femteplassen.

Juryen vil også benytte anledningen til å nevne jobben «Ruter Uspesifisert» fra McCann. Den ble generelt meget godt likt, men vurderes som en kampanje hvor de digitale elementene ikke er sentrale nok og ender derfor opp med ikke å bli premiert i denne konkurransen.

– Vi gleder oss imidlertid til å se denne jobben innsendt i fremtidige idékonkurranser, avslutter juryen.