Reklamestudenter lager Instagram-gameshow

I jakten på praksisplass bruker fire studenter fra Westerdals Oslo ACT ruletter, kattekostymer og Instagram for å vise seg frem.

53774 23475 original
53777 d25d3 original
Ine Bryhn og Martin Edin Ruge
53780 cff8f original
Marius Aasen og Susanne Hovda

Det er høst og på Westerdals Oslo ACT betyr dette at det nærmer seg søking til vårens praksisplasser. Studentene Ine Bryhn (AD), Martin Edin Ruge (AD), Marius Aasen (AD) og Susanne Hovda (tekst) ville trene på å jobbe ut briefer før de tar det store skrittet fra skolebenken til arbeidslivet og har laget gameshowet Briefrulett, som kun kan sees på Instagram.

– Dette er veldig nerdete greier, sier Hovda, som jobber i team med Marius Aasen.

Med tre ruletter, én for byråer med tilhørende kunder, én for kanaler og én for innsikter, har de fire studentene løst tjue helt tilfeldige briefer. Teamene som består av Aasen + Hovda og Bryhn + Ruge har deretter brukt tjue minutter på hver brief på å jobbe ut idé og en skisse, før de presenterer ideen på film.

– Det er klart det er litt varierende nivå på hvor gode ideene er, men poenget var heller ikke å lage best mulige løsninger. Vi ville trene på å få en brief og løse denne fort. Den kreative begrensningen viste seg ofte å være en fordel, sier Aasen.

Et tørkeloft på Bislett

Tredjeklassingene ved Tekst- og Art direction-linja på Westerdals Oslo ACT reiser hver høst på inspirasjonstur. Mens klassekameratene i oktober har besøkt store og kjente byråer i blant annet Amsterdam, London og New York, dro disse fire til et kaldt tørkeloft på Bislett for å spille inn. Og det har vært lærerikt skal vi tro studentene.

– Før dette her ville jeg brukt mye lenger tid på slike brifer, sånn sett har det vært veldig lærerikt for å lære seg å gjenkjenne en god idé fort, og effektivisere den kreative prosessen, sier Ruge.

Byråene de har valgt å ha med er McCann, Saatchi & Saatchi, Anorak, Pol, DDB og SMFB og fem av deres kunder. Kanalene varierer fra Tinder og Facebook, til augmented reality og til og med Linkedin. Innsiktene handler om alt fra at folk ikke bruker belte på buss til at iphonen fort går tom for batteri.

Ekspertdommer

Selv om de to teamene har samarbeidet om å lage Briefrulett, er de tross alt konkurrerenter, og skjønte at de trengte en nøytral dommer for å velge vinnere. De hevder selv at reklamekunnskapen til juryleder Mr. Snuggles, en syv måneder gammel, langhåret Ragdoll, holder et brukbart høyt nivå.

– Det er kanskje ingen som har så stort konkurranseinstinkt som reklamefolk, så vi ber om forståelse for at Snuggles ikke alltid har vært like gira på å kåre en vinner, sier Bryhn, kattens eier.

Gjengen understreker at Mr. Snuggles’ dømming kan være diskutabel og oppfordrer folk til å protestere i kommentarfeltet dersom man ikke er enig med den bastante katten om hvilken idé som er best.

Showet kan kun sees på Instagram på brukerern @briefrulett. De første ti episodene ligger allerede ute og nye episoder publiseres hver tirsdag og torsdag frem til desember.