26 vinnersjanser i Eurobest

Toyota, Avinor, IKEA og DNB er alle nominert en rekke ganger på festivalens første dag.

54671 1827c original
Fra Toyota-kampanjen «Prøv min hybrid», syv ganger prisnominert i Eurobest.

11 av de totalt 16 shortlistene ble i formiddag sluppet på Eurobest-festivalens første dag i Helsinki.

Av de nominerte jobbene er det Saatchi & Saatchis allerede multipremierte «Try My Hybrid» for Toyota som har oppnådd flest nominasjoner hittil i konkurransen, med syv nominasjoner: to i Direct, tre i Interactive, en i Mobile og en i Promo & Activation.

Avinor/Creuna befinner seg på andreplass med seks nominasjoner: Avinor-kampanjen «Fly With Us» er dobbeltnominert i Branded Content, har en nominasjon i Interactive, en nominasjon i Media, samt to nominasjoner i PR, som eneste norske byrå.

SMFB har med kampanjen «IKEA Where Good Days Start» blitt nominert hele fem ganger på Interactive-shortlisten alene.

DNB-kampanjen «The 24 Hour Ad Break» fra Try/Apt ble nominert fire ganger: To ganger i Branded Content, to ganger i kategori for Media.

I tillegg ble SMFB nominert for Geox-kampanjen «You Control The Weather» i kategori for Interactive, McCann Oslo er nominert for Ruter-kampanjen «Destination Unknown» i Media-kategorien, Try/Apt ble nominert i Mobile-kategorien for NSB-jobben «Ecotrain», mens «Guitairs Need Heroes» for 4Sound av Anorak er nominert i Promo & Activation-kategorien.

Det ble ingen norske nominasjoner i kategoriene Print, Design, Outdoor eller Radio. Shortlistene for kategoriene Film og Print/Poster craft kommer senere i dag, mens Film craft og Integrated-shortlist kommer førskommende onsdag.